Rabobank weigert commentaar op schadelijk NRC-stuk

POLL Is deze reactie verstandig?

  • Privacy
  • 10 November 2017
  • Redactie Adformatie

De woordvoerder die de woorden ‘geen commentaar’ gebruikt is ongeschikt voor zijn beroep. Dat is tenminste de algemene opinie in het vakgebied over het ontwijken van een lastige vraag. 

Er zijn ook voldoende alternatieven, zoals blijkt uit de bekende blog van Marjet Heins, die 11 manieren geeft om ‘geen commentaar’ te geven, zonder ‘geen commentaar’ te zéggen.

De Rabobank vermijdt ook het ‘geen commentaar’ en legt op eigen, bijzondere wijze uit waarom het niet meewerkt aan een schadelijk artikel in NRC vrijdagochtend.

In de publicatie wordt de Rabobank ervan beticht mestfraudeurs te financieren, ondanks dat die in opspraak waren en een veroordeling achter hun broek hadden. Dat zou zijn gebeurd vanuit Brabantse regiokantoren in Peelland-Zuid en Oss Bernheze. 

Rabobank kiest voor de strategie van het zwijgen en zet de reden daarvoor uiteen in een verklaring. NRC zet die letterlijk in het artikel.

Rabobanks argumentatie klinkt bekend: ‘Zoals bekend gaan we niet in op vragen die betrekking hebben op individuele klantsituaties. Ook op kwesties die - om welke reden dan ook - aanhangig zijn bij de rechter geven we geen commentaar’.

Opvallender is dat de bank ook op algemene vragen niet wenst in te gaan. De Rabobank gebruikt er veel woorden voor, die bovendien wat close reading vereisen om ze te begrijpen. 

Rabobank: ‘De ervaring leert dat een algemeen gegeven reactie die in een specifieke context wordt geplaatst, door media en lezers toch kan worden geïnterpreteerd als een reactie op die specifieke situatie. Dat willen we voorkomen.’

POLL

Wat vind jij als professional van deze verklaring. Is die ‘niets zeggen op hoog niveau’ zoals de verklaring op Twitter werd omschreven? Is het onverstandig niets te zeggen, terwijl je altijd 'procesinformatie' kunt geven of laten zien hoe serieus je de zaak neemt?

Of is het juist slim van Rabobank om de algemene vragen niet te beantwoorden, want inderdaad: de journalist kan ze naar eigen inzicht gebruiken? 

Foto mauvries /123RF

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie