Steven van Belleghem overtuigende winnaar

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vlaanderen heeft ons in medialand dit jaar alle hoeken van het veld laten zien. Het begon dit voorjaar met De Volkskrant dat door de fraaie nieuwe vormgeving een getrouwe kopie van De Morgen blijkt te zijn geworden. Kort daarna scoorde de Peter Vandermeersch 2-0 doordat deze Vlaming tot hoofdredacteur van NRC-Handelsblad is benoemd. Dit najaar scoorde David van Reijbroek vervolgens fluitend 3-0 en 4-0 door alle belangrijke Nederlandse literatuurprijzen te winnen met zijn magistrale boek over Congo. Kortom, de tussenstand Vlaanderen – Nederland is 4 – 0.
Dinsdagavond 30 november was voor ons de laatste kans om de score iets dragelijker te maken met een Nederlandse winnaar van de PIM Marketing literatuurprijs. Is dat gelukt?

In het geheel niet! De Vlaming Steven van Belleghem is de overduidelijke winnaar van de PIM literatuurprijs met zijn boek ‘De Conversation Manager’. Dat Steven het beste marketingboek van 2010 heeft geschreven stond voor insiders eigenlijk al vast. Dit omdat het boek op belangrijke punten uitgesproken vernieuwend is terwijl de auteur tegelijk op een intelligente wijze gebruik maakt van bestaande inzichten. Daarnaast is het boek op serieus onderzoek gebaseerd en goed toepasbaar in de praktijk. Desgewenst kunt u de recensie in het Tijdschrift voor Marketing nog eens nalezen op .
De twee andere genomineerde boeken waren ‘Ken uw klant’ van Marc van de Perre & Ton Kuijlen en ‘Eventmarketing’ van Karoline Wiegerink & Ed Peelen. Beide boeken vormen zeker een zinnige bijdrage tot de marketingliteratuur maar ‘Eventmarketing’ is niet vernieuwend en ‘Ken uw klant’ is slecht toepasbaar in de praktijk. De jury heeft dan ook volkomen terecht de marketingliteratuurprijs aan Steven van Belleghem toegekend.

Bijzonder leuk was dat tijdens de presentaties van de genomineerden Steven heeft bewezen dat hij niet alleen uitstekend schrijft, maar dat hij zijn verhaal ook buitengewoon goed en geestig kan vertellen. Er is (nog) geen marketingcabaretprijs, maar ik zal aan Theo van Vugt (de nieuwe hoofdredacteur van Adformatie) voorstellen per direct de ‘Adformatie marketingcabaretprijs’ in te stellen. De eerste winnaar wordt uiteraard Steven van Belleghem. En daarmee eindigt Vlaanderen – Nederland in 2010 op 6 – 0 voor Vlaanderen.

Gelukkig zijn er goede redenen om aan te nemen dat de score in 2011 voor Nederland wat gunstiger zal uitvallen. Want het uitstekende boek ‘Laat met je merk spelen’ van Bart Hufen heeft de PIM jury in 2010 geheel over het hoofd gezien. Gelukkig biedt het reglement van de Marketing literatuurprijs de jury de kans om deze fout volgend jaar recht te zetten door ‘Laat met je merk spelen’ alsnog te nomineren.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie