Van de deeleconomie naar een multi-flex economie

De deeleconomie lijkt de nieuwe hype. Jammer. Hyperige termen vertroebelen de essentie van onze economische transities.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zomaar een term op zomaar een sociaal netwerk droppen is toch echt wat anders dan de ontwikkelingen doorzien. 

Social business lijkt als utopie weg te varen van de toekomstige organisatiecultuur. We houden het liever dicht bij huis in de nieuwe economie. Daarbij ook het besef dat veel organisaties welzeker sociaal zijn maar dit wellicht te weinig in de ‘social’ reflecteren. De nieuwe economie lijkt vooral voor te bestaan uit nuances.


Economie 3.x

Dat we momenteel niet zomaar een gewone recessie achterlaten, wordt voor velen duidelijk. Het is een overduidelijke transitie naar een nieuwe economie. Traditioneel wordt ‘old skool’. De innovatie van organisatieculturen en -communicatie trekken een nieuwe economie los. Het moet sneller. Het moet flexibeler, opener, gerichter en vlotter. New school is vooral ‘multiflex’.


Flex & chill

Nederland is sterk in moeilijk doen. Wellicht is het wel de enorme overheidsinvloed die dit mechanisme in stand houdt. Wij willen ook nog weleens erg irritant zijn in een EU-overleg.  Calvinisme noemen wij dit trots. We hebben meningen over conflicten waarbij wij soms eenzijdig over worden bericht en de culturele achtergronden nauwelijks van kennen. We veroordelen snel en houden zo het kleine landje wereldwijd op de kaart. In de praktijk zijn wij maar weinig flex. Poldermodellen laten organisatieculturen dichtslibben. Het overal druk over maken maakt ons sociaal aangezicht alles behalve chill en toegankelijk. Twitter vaart wel bij al onze meningen.


Zelfbeeld

Het economisch zelfbeeld is aanstaande. We hebben meer marktwerking nodig. Dienen ondernemers gewoon echt te steunen in hun pad naar innovatie en we dienen iedereen te belonen die hard willen werken. We raken talent kwijt aan het buitenland. Buitenlands talent wil Nederland niet meer in en overheidsmaatregelen lijken vooral demotiverend te werken.


Het is een overgang naar een nieuwe authentieke cultuur en resulteert in nieuwe inzichten. Een nieuwe moraal duikt op. Het is een State of Mind versie 3.0 die menselijk doorgroeit. En het rottige is dat velen in Nederland nog niet eens op 2.0 zitten.


Goeroes

Goeroes tweeten er dagelijks over. De ... social, content.. en .. de mobiele revolutie. Sprekend over de laatstgenoemde revolutie; dan lijkt geen enkele organisatie klaar voor de cultuurimpact die social en mobile geeft.

Maak van die Big Data wat bruikbare profielen. Zet de profielen om tot leads. Stof je social media netwerken af en haal de kern eruit die echt wat oplevert. Focus en gebruik sociale media gerichter. Maak van die fake-contacten daadwerkelijke relaties.

Maak keuzes. Ruim je bureau op. Ruim je afdeling en organisatie op en maak keuzes. Koop boeken gevuld met inspiratie en visie. Start initiatieven en denk na over jouw persoonlijke transitie. Luister naar de nieuwe generatie. Wat?

Op de achtergrond groeit de boel gezapig door. Meer smartphone-gebruikers. Sneller mobiel internet. Meer social selling en nog grotere sociale netwerken met nog meer content. 

De succesvolle State of Mind zit vooral tussen de oren.  We worden gedwongen om anders na te gaan denken, effectiever te werken en onnozelheid weg te werken. Fake is weg, het echte is de orde van de dag.

De stille revolutie

2014 is zo een jaar zonder echte focus. Maar juist dan groeit stilletjes de boel door naar een volwassenheidsfase. De revolutie vindt in gepaste stilte plaats.

--

Patrick Petersen is ondernemer, spreker, docent en bestseller auteur van het Handboek Online Marketing, Handboek Content Strategie en Handboek Mobile Marketing. 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie