Veel andere adverteerders in top-25 Ster in januari

Uit een analyse van Arjan Veenhuis (Abovo Media) blijkt dat Ster een stevige inflatie doorvoert op de gemiddelde kostprijs van tv-zendtijd.

  • Blog
  • 13 February 2018
  • Redactie Adfo Groep

Ster kwam gisteren met eigen cijfers van afgelopen januari, naar aanleiding van het nieuwe commerciële beleid: groei van ruim 8 procent nieuwe adverteerders en gelijkgebleven omzet. Uit de analyses die Abovo Media de afgelopen weken heeft gemaakt lijkt Ster het nieuwe jaar inderdaad goed te zijn begonnen. Op een aantal belangrijke parameters zijn in de maand januari veranderingen zichtbaar ten opzichte van dezelfde maand in 2017.

Reclameseconden +, gemiddelde spotlengte -

Het totaal aantal door Ster verkochte reclameseconden is de afgelopen periode circa 4,5 procent gestegen, waarbij de gemiddelde spotlengte zelfs aanzienlijk is gedaald. Een toename in het gemiddelde aantal spots per reclameblok in deze periode verklaart dan ook het statement van Ster dat nieuwe adverteerders actief zijn geworden. Het nieuwe 2018 beleid van Ster heeft er voor gezorgd dat een trendbreuk is ontstaan in de definitie van bruto uitzendwaarde, waardoor een vergelijking met het voorgaande jaren niet meer mogelijk is.

De uitspraak van manager sales Niels van Altena dat er geen daling is geweest in de omzet van de maand januari is voor de markt helaas niet te controleren.

Top 25
Als we verder inzoomen op de adverteerders die in de maand januari actief zijn geweest, is er een duidelijke verandering zichtbaar in de top 25 op basis van bestedingen (netto analyse Abovo Media).


 
 
Stevige inflatie
Uit onze netto analyse blijkt dat de netto omzet van deze top 25 adverteerders bij Ster in januari 2018 nagenoeg gelijk is (minus 0.6%) ten opzichte van de top 25 in 2017. Ook het totaal aantal door Ster geleverde grp’s 13+ laat nauwelijks een afwijking zien. Maar als we de geleverde grp’s in de nieuwe standaard doelgroep (25-67 jaar) bekijken, is daar een aanzienlijke daling zichtbaar. De top 25 adverteerders hebben binnen deze doelgroep ruim 8 procent minder grp’s afgenomen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat Ster in staat is geweest een stevige inflatie door te voeren op de gemiddelde kostprijs van televisiezendtijd.
 
Vanzelfsprekend zijn deze bevindingen slechts gebaseerd op de maand januari waarin een grote vraag naar televisie grp’s is geweest. Momenteel kan Ster voordeel doen met de uitzendingen rond de Olympische Spelen en zal pas de maand maart meer inzicht kunnen geven in de tv-omzet.

Arjan Veenhuis is Hoofd Inkoop & Planning Abovo Media
 
 

 

Advertentie