Wat mag je niet missen tijdens SXSW? 10 tips van Dept

Van 9 t/m 18 maart is het tijd voor SXSW, het grootste tech-festival ter wereld. Voor iedereen die hulp nodig heeft met het overvolle programma, deelt het team van Dept de beste talks.

Bureaunetwerk Dept bezoekt jaarlijks het festival South by Southwest (SXSW) in Texas om inspiratie en nieuwe kennis op te doen. Hoofd marketing Marjan Straathof verzamelde tien programmatips die je niet mag missen.

1. How Do We Ethically Manipulate 2b Minds door Tristan Harris
Design thinker Tristan Harris is bekend van zijn geweldige TED-talks (hieronder), waarin hij zich richt op de manier waarop vormgeving van techniek onze aandacht en ons gedrag beïnvloedt. De balans tussen ‘online’ zijn en geen oog meer hebben voor de mensen om ons heen, versus ‘offline’ zijn met het idee dat je alles mist, staat centraal in zijn ‘Centre for Human Technology’. Hij roept techreuzen op bewust om te gaan met hoe zij de gevoelens en gedachten van de mensheid bepalen. Meer.

2. Navigating the Video Revolution in the Digital Age door Susan Wojcicki
Youtube-heldin en CEO Susan Wojcicki in gesprek met Wired Editor-in-Chief Nicholas Thompson over de verantwoordelijkheid van Youtube als een social platform, en de impact op het hedendaagse medialandschap. Do we need to say more? Meer.

3. Illusion Design, Story Craft, and Virtual Worlds door Curtis Hickman
Alle VR-fans kennen de adembenemende experiences van The Void (en voor wie het niet kent, zie hieronder). Het bedrijf combineert fysieke en virtuele omgevingen in een ‘hyperrealiteit'. Creative director Hickman laat mensen écht onderdeel worden van de virtuele wereld, door aanraking, gevoel en geur. Zijn presentatie belooft een blik in de toekomst van VR, storytelling en beleving. Meer.

4. How Uber Designs for a Self-Driving Future door Molly Nix
Taxiplatform Uber is voor velen een voorbeeld als het gaat om user experience. Maar hoe zet je de gebruiker centraal in een zelfrijdende Uber zonder chauffeur? Daarover spreekt Molly Nix. Zij richt zich binnen Uber op het zo aangenaam mogelijk maken van de rit voor gebruikers. Hoe ga je om met multi-taskende gebruikers? Met veiligheid, het gevoel grip te houden op je auto en praktische zaken als wagenziekte? Meer.

5. How Will Brands Grow In the AI Era door Steven Wolfe Pereira
Quantcast is een 'AI powerhouse' voor marketeers en bureaus. Volgens Steven Wolfe gaat het niet om de data an sich, maar om het begrijpen van de data. Hij voorziet een enorme impact van kunstmatige intelligentie op gebruikerservaring, op industrieën, bedrijven en marketeers. Aan ons de taak om de data ook daadwerkelijk in te zetten op groei. Meer.

6. Just Press Go: Waymo’s Self-Driving Cars Are Here
Na 9 jaar en 4 miljoen gereden miles, is deze Google ‘moonshot’ realiteit. Waymo CEO John Krafcik lijkt het recept voor succes te hebben gevonden als het gaat om zelfrijdende auto’s, met het minste menselijke ingrepen tot dusver. We zijn benieuwd naar zijn visie en beloften. Meer.

7. Design in the Era of the Algorithm door Josh Clark
'Machine learning is het nieuwe design material'. Toch zijn er veel voorbeelden waarbij deze methode volledig de plank misslaat. Het is aan ontwerpers en dataspecialisten om oplossingen te creëren die objectief en inclusief zijn. Josh Clark gaat in op onze rol binnen de creatie van deze toekomstige interfaces. Meer.

8. Ethical Personality Design: The Future of HCI door Sophie Kelber
Huge’s Executive Director Product & Innovation gaat in op de steeds hechter wordende relatie tussen mensen en virtuele assistenten. Hoe zorgen we voor een ethisch raamwerk als het gaat om de toekomst van interactie tussen mens en computer? Meer.

9. Create the World You Want to Live In door Guy Raz
Merken zijn in staat om maatschappelijke problemen aan te pakken en daadwerkelijk een beweging in gang te zetten. Onder leiding van onze favoriete Amerikaanse radioverslaggever Guy Raz horen we hoe supermodel Karlie Kloss en Eric Liedtke (Head of Global Brands bij Adidas) het verschil maken. Technologie in dienst van een betere wereld. Meer.

10. Fake-news, social addictiveness, dumb cities and the need for a Department of Technology
Dept zou Dept niet zijn, als we niet onze beste sprekers een podium zouden geven. Dus spreken Arthur Stobbelaar, Max Pinas en Franklin Schamhart op dinsdag 13 maart van 15.30 - 16.30 in het New Dutch Wave huis (Waller Ballroom, 700 E 6th St, Austin). Hun presentaties vallen binnen het thema ‘Smart Cities’. Centraal staan 'Design Ethiek' en de manier waarop technologische vooruitgang kan worden gewaarborgd binnen overheden.

 

Alsjeblieft, een top-10 op een presenteerblaadje. Een kleine voorsprong in de race tegen FOMO (Fear of Missing Out), te lange wachtrijen en te veel gezelligheid. Voor iedereen die in het bezit is van een toegangskaartje: vergeet niet de handige app te downloaden en bovenstaande sessies op te slaan als ‘favorieten’. Als je toch bezig bent: LYFT is Austins handige tegenhanger van Uber.

Tot slot: ga niet de deur uit zonder powerdock. Tot ziens in Austin!

Bonus Tip: Featured Session - Rian Johnson and Ram Bergman
Ok, nog eentje dan. Een verwachte rij van vier keer om het gebouw. Een 'moetje' voor alle Star Wars fans :) Meer.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie