Zo kom je in 5 stappen van trendwatchers af

Trendwatching is geen vak, je hebt er niets aan en het zijn niet zelden onaangename mensen.

Tekst: Rob Okhuijsen

Trendwatchers, flirtcoaches, biodanza-instructeurs en mimespelers. Het zijn de mensen die we als eersten opeten, zodra we in een post-apocalyptische wereld leven. Het waarom behoeft nauwelijks uitleg. Het is geen vak, je hebt er niets aan en de beoefenaars van voornoemde hobby’s zijn niet zelden onaangename mensen. Daarom moeten we de verdere verspreiding en uitdijing van deze ‘beroepsgroepen’ ook actief bestrijden. Een oorlog op meerdere fronten tegelijk is moeilijk te voeren. We zullen hen dus een voor een moeten uitschakelen, met vereende krachten. Te beginnen met de trendwatcher.

Geen beroep
Trendwatcher. Het is geen vak en eigenlijk ook geen beroep. Het is een onbeschermde titel die iedereen op zijn deur mag schroeven. Wel is het een typologie. Een bepaald type mens leent zich hier karakterologisch bij uitstek voor. Het type dat in de middeleeuwen van dorp naar dorp trok als wonderdokter, marskramer en sterrenwichelaar. Een charlatan of kwakzalver zult u nu zeggen? Nee, dat gaat me te ver, maar ik begrijp de denkrichting, zullen we maar zeggen.

Uitvreter
Wel is de trendwatcher een uitvreter pur sang. Zijn of haar natuurlijke habitat is dan ook een receptie of een borrel. Eten en drinken op kosten van een ander en dan af en toe terloops vragen  welke trends zie jij eigenlijk?&;. Roep iets willekeurigs en een week daarna ziet u het terug in een lijvig rapport met glittertjes en kraaltjes, alles voor de show.

Uit-duimzuigers
Trendwatchers zijn grofweg te onderscheiden in twee categorieën: de ene zuigt de trends uit de linkerduim en de andere...u raadt het al. Zelf hebben trendwatchers vaak moeite met het maken van onderscheid tussen een trend en een idee of een concept.  Een trend is een cijfermatig onderbouwde richting over een langere periode. En een idee….komt meer in de buurt van een verzinsel of fantasie.

Vermaak
Een rijke fantasie heeft de trendwatcher zeker, evenals gevoel voor show en theater. In die zin vertoont de trendwatcher toch enige affiniteit met de eerder genoemde mime speler. Ter verdediging van de trendwatcher moet daarbij wel direct worden vermeld dat de vermaakfactor van de trendwatcher wel groter is.
Eerlijk is eerlijk, vermaak biedt de trendwatcher zeker. Dat past ook bij zijn of haar ijdele karakter, podiumdrang en behoefte om in de media te verschijnen. Maar laten we het dan wel als vermaak bekijken, en het allemaal niet te serieus nemen. Probeer de trendwatcher te zien als een veredelde variétéartiest die u inhuurt voor een bedrijfsuitje, maar niet als boardroomconsultant. De vraag is of het bij de trendwatcher past om zichzelf op deze wijze te kunnen relativeren.

Dan nu de vraag hoe de trendwatcher effectief te bestrijden is binnen uw organisatie. Daarvoor heb ik voor u de volgende 5 tips op een rij gezet.

  • Stuur een brief naar de Tweede Kamer en vraag om een nieuw, hoger BTW-tarief op de inhuur van trendwatchers. Laten we zeggen 30 procent in de categorie ‘overbodige en vervuilende luxe producten’.
  • Vraag tijdens aandeelhoudersvergaderingen of de directie/het bestuur geld uitgeeft aan trendwatchers. Zo ja, dan wordt u als aandeelhouder benadeeld en kunt u dit geld terug claimen.
  • Geef mensen een eerlijke keuze wat te doen met het bedrijfsuitjes- en motivatiebudget: wilt u bowlen of een trendwatcher? Het moet in elk geval van dat budget en het kan niet allebei.
  • Indien uw organisatie echt op zoek is naar waardevolle kennis en inzichten, zoek dan eens samenwerking met een Universiteit of Hogeschool.
  • Word zelf trendwatcher! Eén is een incident, twee is een trend. Met die wijsheid op zak kunt u morgen al aan de slag en meesnoepen van die enorme taart die trendwatchers met een klein groepje elke dag nuttigen.

Rob Okhuijsen is communicatie- en mediastrateeg en heeft meer dan 15 jaar ervaring in politiek, media, bedrijfsleven en consultancy. Hij publiceert regelmatig in zowel print- als online media. In 2014 verscheen zijn eerste boek bij uitgeverij Prometheus: ‘Strategen van Catan, van board game naar board room’. (Twitter: )

 


 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie