Zorgen over privacy dalen licht

De meerderheid van de consumenten is het erover eens dat het delen van persoonlijke gegevens essentieel is voor de huidige maatschappij.

Privacy Monitor 2022
GDMA|DDMA

Consumenten zijn zich meer bewust van hun rechten over het delen van persoonsgegevens. Bovendien ziet de meerderheid het delen van data als essentieel onderdeel van de huidige maatschappij. Maar ondanks een lichte daling, blijven de zorgen rondom privacy groot. Wereldwijd maakt 69 procent van de consumenten zich hier in meer of mindere mate zorgen om. En dat is maar nauwelijks minder dan in 2018 (74 procent). Dat concludeert althans de Global Privacy Monitor 2022, een in opdracht van GDMA, de koepelorganisatie van de Nederlandse branchevereniging DDMA, uitgevoerd onderzoek onder ruim 20 duizend respondenten uit 16 landen wereldwijd.

 

Advertentie
advertisement

Steeds bewuster

De laatste keer dat het onderzoek werd uitgevoerd, was in 2018. Sindsdien is de bekendheid met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Europa significant gestegen. DDMA: ‘In alle Europese landen is het percentage consumenten dat bekend is met de in 2018 geïntroduceerde privacywet meer dan verdubbeld. In Nederland is de bekendheid gestegen van 28 procent naar 66 procent. Consumenten worden zich dus steeds bewuster van hun rechten op het gebied van delen van data – en dat is goed nieuws.’ Het onderzoek stelt verder vast dat 74 procent van de mensen hun persoonlijke gegevens als eigendom zien dat ze kunnen delen in ruil voor een aanbieding, betere service of een relevanter aanbod.

Vertrouwen
Vertrouwen GDMA|DDMA

Vertrouwen

Vertrouwen wordt door 38 procent van de consumenten gezien als de belangrijkste voorwaarde om gegevens te delen. Een andere belangrijke reden is een gepersonaliseerd aanbod. De groep consumenten die een relevant aanbod dat op hun behoeften is afgestemd zien als belangrijke motivatie om hun gegevens te delen, is gegroeid van 29 procent in 2018 naar 39 procent in 2022. DDMA: ‘Het belang van deze personalisatie is ook terug te zien in hoe consumenten de toegevoegde waarde inschatten ten behoeve van inclusiviteit. 59 procent denkt dat door het delen van gegevens organisaties beter een relevant, gepersonaliseerd aanbod kunnen doen aan verschillende soorten groepen en identiteiten binnen onze diverse maatschappij.

Over GDMA

GDMA is de koepelorganisatie van marketingverenigingen over de hele wereld die zich richten op data-driven marketing. De organisatie bevordert wereldwijde initiatieven die gericht zijn op het voorzien wereldwijde trends, thought leadership en publicaties over alle disciplines en kanalen binnen de data-driven marketingindustrie. Momenteel maken 28 marketingverenigingen deel uit van de GDMA. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij een aanzienlijk deel van 's werelds grootste merken, bedrijven, leveranciers en bureaus. Via de verenigingen van haar leden verenigingen biedt GDMA toegang tot 's werelds grootste netwerk van data-driven marketingorganisaties.

Advertentie