Blunders in e-mailmarketing

Er worden nog steeds regelmatig blunders in e-mailmarketing gemaakt, beweert Emailvision. Het bureau zette de vijf grootste op een rij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Links naar onverwachte content
Het is niet altijd duidelijk waar een hyperlink naartoe linkt. Een link met “Meer informatie” die leidt naar een informatievideo kan frustratie opleveren. tipt: maak in de link duidelijk waar het om gaat. Gebruik bijvoorbeeld ‘Bekijk onze informatieve video’.

2. Onduidelijke afzender
Nog steeds komt het voor dat organisaties de nieuwsbrief uitsturen met afzendernamen als “Nieuwsbrief”, “Communicatie” of “Admin”. Een grote misstap aangezien de afzender van een bericht belangrijk is voor de lezer om te bepalen of een e-mail wel of niet geopend wordt. Zorg er daarom voor dat zowel het e-mailadres als de afzendernaam, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam, herkenbaar is voor de ontvanger.

3. Lange zinnen en herhaling
Veel marketeers gaan volgens het bureau de fout in door boodschappen in nieuwsbrieven te blijven herhalen. De tijd die ontvangers nemen om een e-mail te lezen is erg kort. De essentie van een tekst moet direct duidelijk zijn. Dit doe je door korte en krachtige zinnen te gebruiken. Mocht het toch nodig zijn om uit te weiden, link dan naar informatie op de website.

4. Verwarrend beeldmateriaal
Beeld communiceert beter dan tekst. Een grote valkuil is dat foto’s worden gebruikt die de lezer eerder afleiden dan de tekst versterken. Tips voor passend beeldmateriaal:
- Gebruik geen drukke achtergrondfoto waardoor tekst slecht te lezen is.
- Plaats vooral kleine foto’s, eventueel met een link naar een grotere versie.
- Voorkom drukke bewegende beelden.
- Gebruik foto’s niet als opvulling. Beeld moet de tekst aanvullen of ondersteunen.
- Beperk het beeldgebruik tot één foto per bericht of aanbod.

5. Hoofdletters en leestekens
Om tekstelementen in een e-mailcampagne te benadrukken zijn sommige marketeers geneigd om veel leestekens te gebruiken. De emotie achter leestekens kan echter volledig anders geïnterpreteerd worden dan de intentie is. Bovendien worden berichten met veel interpunctie vaak aangezien voor spam. Accentueer onderdelen daarom met de opmaak. Vermijd woorden of zinnen in hoofdletters, onnodig gebruik van apostrof en asterisk in een kop en meerdere uitroeptekens of vraagtekens achter een zin.

Wie meer tips behoeft, kan gratis het boek ‘’ vanaf de site van het bureau downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie