Hoe kan jij je mobiele aanwezigheid verbeteren?

Weet jij hoeveel media je inzet op mobiel binnen je SEA, Display of Social campagnes? En test jij wel eens de gebruikerservaring die daar op volgt? Of geloof je het na de eerste klik wel dat het goed zit? Een gemiste kans, want het levert hele belangrijke inzichten op ter verbetering van de mobiele ervaring van de consument en succes van jouw merk.

Mijn ervaring leert dat de meeste adverteerders onvoldoende inspelen op het media gebruik van hun consument. Zeker op mobiel. Het is niet nieuw, brengt wel extra kosten met zich mee en rendeert vaak nog niet voldoende. Maar hoe zorg je voor een mobiele inzet die op lange termijn wel wat oplevert? Een mobile audit geeft je inzicht in wat je goed doet en waar je nog stappen kan maken om de consument de beste ervaring te geven. 

De eerste stap naar een mobiele strategie

In een succesvolle mobiele strategie wordt mobiel niet als een kanaal op zich beschouwd, maar gaat door alle digitale marketing kanalen heen. Mobiel is dus een integraal onderdeel van je online marketing strategie. Toch lijkt het nuttig om een aparte mobiele strategie te maken, om het de aandacht te geven die het verdient. Een eerste aanzet voor zo’n strategie is het in kaart brengen hoe mobiel ingezet wordt en wat er beter kan, een mobiele audit. Aangevuld met een doelgroep analyse en hun customer journey vormt dat een goede basis voor je mobiele strategie. Deze mobiele strategie wordt het vertrekpunt voor de inzet van mobiel binnen je verschillende kanalen. Zo borg je dat de som der delen meer wordt in plaats van een goed bedoelde inzet op campagne of kanaal niveau.

Hoe gaat een mobiele audit in z’n werk?

Een mobiele audit is een systematisch, onafhankelijk en gedocumenteerd proces om de inzet van mobiele marketing te toetsen aan vooraf bepaalde criteria. Het doel van de audit is om vast te stellen waar het goed gaat met de mobiele aanwezigheid van een merk en waar mogelijke verbeteringen liggen. Indien voorhanden kan de audit zelfs vergeleken worden met een benchmark in de industrie. 

De audit hebben wij onderverdeeld in de volgende onderdelen: 

  • mobiele site; functioneren en de vindbaarheid van de mobiele website? 
  • app; functioneren en de vindbaarheid van de app? 
  • paid media; welke media worden ingezet, wat is de kwaliteit? 
  • landingspagina’s; is er een logische flow en is deze consistent met andere uitingen?
  • data & analytics; wat wordt er gemeten en hoe?

Doormiddel van een uitgebreide checklist worden deze onderdelen stuk voor stuk doorgelopen. 

De mobiele audit plotten wij vervolgens in een spin zodat je in een oogopslag ziet wat er goed gaat en wat er nog te verbeteren valt.

Next step: de Customer Journey

Na de audit weet je precies hoe je mobiele aanwezigheid ervoor staat en wat de verbeterpunten zijn. Dan is het tijd voor de volgende stap: het onderzoek naar je doelgroep, en rol die mobiel voor hen heeft. Uitgangspunt hierbij is de data die je hebt m.b.t. mobiel gedrag: web analytics en campagne data, aangevuld met bijvoorbeeld media gedrag van jouw doelgroep. Hiermee krijg je een eerste inzicht over het (huidige) gebruik van mobiel binnen jouw doelgroep.
Vervolgens breng je in kaart wat een klant doet en ervaart tijdens het oriënteren, kopen en gebruiken van een product of dienst. En welke rol welk device speelt in iedere fase. Deze informatie biedt heel veel mogelijkheden om je mobiele strategie te bepalen en te kijken welke content je op welk device toont. 

Hoe kom je tot een goede mobiele strategie?

De eerste twee stappen kun je vertalen naar een mobiele strategie: neem je consument als uitgangspunt! Stel de juiste KPI’s, begrijp welke boodschap en format er nodig is om hen te bereiken via je eigen kanalen of paid media. Wat doe je al, en wat ga je oppakken of testen. Reken waar mogelijk, via cross device meten en attributie, de waarde door die mobiel heeft in de totale consumer journey. Zorg dat je organisatie en externe partners bewust zijn van deze strategie. Met andere woorden, neem regie op mobiel.

Auteur: Mark Wilmont – Online Marketing Manager iProspect

Full service online marketingbureau iProspect is onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands.

Dentsu Aegis Network Netherlands is het moederbedrijf van 11 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →