MasterClass Research Storytelling: het verhaal

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Donderdag 29 maart 2012 stond in het teken van een MasterClass Research Storytelling, georganiseerd door ; een initiatief van de twee enthousiaste heren Ralph Poldervaart en Boris Alberda. Het idee is: breng mensen bij elkaar en laat hun het verhaal achter hun (in dit geval) marktonderzoek vertellen. Als jij je verhaal weet te vertellen, dan kun je dat ook aan jouw publiek binnen jouw organisatie of opdrachtgever.

In in Amsterdam waren ongeveer 15 mensen bij elkaar gekomen, met een marktonderzoek achtergrond uit verschillende organisaties. Verfrissend om met mensen van buiten je eigen industrie van gedachten te kunnen wisselen over het vakgebied.

Een introductieronde vond plaats aan de hand van vele filmposters die op A4 formaat in de ruimte waren opgehangen en waar je moest aangeven met welke film je jezelf graag identificeerde. Daarna volgde jouw verhaal als toelichting op jouw keuze. Het verhalen vertellen was begonnen! Later bleken alle films te zijn ingedeeld naar het psychologische archetype model van Carl Jung. Deze Zwitserse psychiater en psycholoog heeft een model ontwikkeld, dat de mens indeelt in 12 zogenoemde archetypes in. Dit model ligt aan de basis van diverse segmentaties, ook binnen branding en marketing. En dus ook bij marktonderzoek. Hier ligt ook meteen de uitdaging, omdat het kan voorkomen dat de doelgroep aan wie de resultaten worden gepresenteerd in diverse archetypes zouden kunnen worden ingedeeld. Dan blijkt maar weer eens dat de mens moeilijk in een hokje is in te delen.

De start was gemaakt. Aan de basis van de dag lag het zogenoemde 5-P model. Hoe presenteer je de resultaten van jouw onderzoek? Ga je inderdaad met 103 power point slides aan de slag en hoop je dat aan het einde iedereen nog weet hoe je heet? Of probeer je het op een meer creatieve manier?

De 5 P’s staan voor respectievelijk: public, powers, plot, platform en perspective. Dit was ook het uitgangspunt voor het uitvoeren van praktische voorbeelden door de hele dag heen, aan de hand van de eigen cases die de deelnemers inbrachten. Deze werden in wisselende groepjes van 2, 3 personen behandeld. Verfrissend en verrijkend.

Public
Wie is je publiek? Aan wie ga je de resultaten van je onderzoek presenteren? Het maakt nogal uit of je de directie ‘the inconvenient thruth’ moet gaan vertellen of dat het je directe collega’s zijn, waar je al een preview hebt besproken tijdens de laatste lunch.

Powers
Welke spanningen bestaan er in jouw onderzoek en de daarbij behorende resultaten? Wijzen de uitkomsten op een drastische te wijzigen strategische koers? Bepaalde spanningen kunnen de boodschap en de manier van het brengen van de boodschap spannend en juist uitdagend maken.

Plot
Zoals elke romanschrijver, elke filmregisseur bezig is om een plot in zijn werk te krijgen, is het ook zaak om als onderzoeker het plot in jouw werk voor het voetlicht van jouw publiek te brengen. Wat is de boodschap van jouw onderzoek? Wat is de rode draad door de resultaten die je wilt delen? Dit bleek nog vrij lastig, om steeds helder en duidelijk voor ogen te krijgen waar het in essentie om draaide in jouw onderzoek.

Platform
Na de lunch, die plaatsvond in een Jordanees eethuisje, werd vervolgd met het meer creatieve deel van de sessie. Welk gereedschap wil je inzetten om het verhaal te vertellen. Naar mate de inzet toeneemt, zal de impact toenemen, werd ons voorgehouden. In veel gevallen doet dat denk ik ook opgeld. Ik kan me echter ook situaties voorstellen waarbij je met een minimale inzet de maximale impact haalt. Denk bijvoorbeeld in de marketing aan guerrilla-activiteiten: de Bavaria babes in een stadion. Een minimale investering met een enorme impact. De (multi)mediale platforms zijn legio: een brief, een cartoon, een plaatje/foto, een filpje van YouTubem een televisiecommercial, een mini-film, etc. Al naargelang je budget en inspanning ook een resultaat. Dit was een interessante sessie, omdat het blijkt dat je in relatief korte tijd (30 minuten) tot inspirerende ideeën kunt komen. Je kunt dit direct toepassen binnen je eigen organisatie: ga een uurtje samenzitten met de collega’s die betrokken zijn bij de presentatie en brainstorm over een pakkende start van de presentatie van je onderzoeksresultaten. We nemen voor dergelijke zaken vaak te weinig tijd en discussiëren meteen over de inhoud van power point slides 1 tot en met 103.

Perspective
Afsluitend blijkt dus je verhaal in een ander perspectief te staan, dan je vooraf had ingeschat. Het kan ook helpen door middel van jouw verhaal de enigszins stoffige cijfers en trends te vertalen in een verhaal dat de boodschap pakkend overbrengt.

Wat mij betreft een geslaagde dag en heeft het vakgebied weer op een verfrissende manier in de belangstelling geplaatst en nieuw perspectief gegeven. Om op de hoogte te blijven van de resultaten in het veld is er een speciale LinkedIn groep geopend () om in de toekomst inspiratie en ideeën op te doen voor het story telling rondom marktonderzoek, maar ook diverse social media initiatieven. Mocht je er geen genoeg van gekregen hebben en het verhaal zelf willen maken: in juni 2012 wordt weer een master class georganiseerd.

Reinier van Markus

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie