Meeste stemmen gelden! Op wie stem jij?

De winnaar van de Viva 400 is nu al bekend.... VIVA.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorafgaand aan de hele verkiezing dacht ik altijd dat de Viva een blad was van het genre Penny, zo´n blad wat jonge meisjes lezen en waar ze voor hun problemen terecht kunnen.

Afgelopen week stond echter mijn Facebook roodgloeiend met verzoeken of ik wilde stemmen. Al mijn vrouwelijke Facebookcontacten waren namelijk genomineerd voor de Viva 400. Zelfs mensen waarvan ik me hardop afvroeg op basis van welke kwaliteiten ze genomineerd waren?!

Helaas heeft Facebook nog geen functie "vote all". Ik wilde namelijk niemand te kort doen en eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe goed mensen zijn als ik ze persoonlijk niet mee maak in hun bezigheden. Het is in ieder geval dus niet dat de BESTE persoon wint, maar: DE BESTE RONSELAAR WINT.

Vraag maar aan Tom Coronel, die met zijn 88K Twittervolgers mensen oproept om te stemmen voor zijn dochter als model.  Of aan het programma , die opeens een jongen als favoriet zag met de meeste stemmen, terwijl er in principe alleen vrouwen mee kunnen dingen om de prijzen.



Twee dagen achter elkaar (1 en 2 september) dezelfde oproep.

Vroeger gebruikten wij de leus "meeste stemmen gelden" al bij het buitenspelen. Het spel dat de meeste stemmen kreeg gingen we dan doen. Deze leus komt denk ik voort vanuit de oudheid sinds er een democratie is. Het is namelijk niks meer dan stemmen op jouw keuze en als jouw keuze de meerderheid omvat dan heb je mazzel.

De Gouden Televizier-Ring
Dat de “meeste stemmen gelden” niet meer dan een verwaterde manier is om te kijken waar het volk echt voor kiest, bewijst ook De Gouden Televiezier-Ring. Jeroen van Koningsbrugge looft namelijk zijn Mercedes uit aan zijn stemmers wanneer hij deze prijs in de wacht sleept. Ik heb zijn programma nooit gezien, maar zijn "what´s in it for me" voor de stemmers is ijzersterk. Niet veel later zag ik een promofilmpje online gaan van Expeditie Robinson. Ruud Feltkamp verloot hierin kaarten voor de finale van dat programma voor de stemmers en roept tevens op om gelijk even op hem te stemmen voor de talent award. Ook leuke prijs!

Johnny de Mol laat mensen met een downsyndroom kijkers oproepen om op zijn programma te stemmen. Geen "what´s in it for me" dus, als ik stem? Nee, maar het speelt daarentegen wel weer enorm slim in op je gevoelens. Eigenlijk is dat wel een manier die duidelijk in de kracht van het programma zelf ligt. Mijn stem hebben ze!

Misschien anders een idee dat de volgende editie van Expeditie Robinson met deelnemers met een downsyndroom wordt gedaan. Het zou wel weer vernieuwend zijn.

VIVA als winnaar
Tsja, Viva is dus de grote winnaar! Zij hebben volgens mij iedereen genomineerd voor de Viva 400. En iedereen is daarna aan het ronselen geslagen, zelfs tegen beter weten in! Dat lees je vaak ook: "ik ben genomineerd voor de Viva400, zal wel niet winnen, maar stem toch maar even". Dan ben je in ieder geval niet verkozen op je ronselkwaliteit, want deze oproep is bij voorbaat al kansloos. Maar als man voel ik mij bijna gepasseerd door de Viva dat ik geen stemmen mag ronselen!

Geniale marketing dus! Bij deze nomineer ik Viva dan ook voor de GideonTailleur Marketing Award 2014. Samen met Telfort, Philips, Nike, Cool Blue, FIFA, Albert Heijn, Telegraaf, T-Mobile, Adidas, Diesel, Pandora, Centraal Beheer, Rabobank, UPC, IKEA en Pearle.

Gideon Tailleur - Retail Marketingspecialist met sterke focus op omnichannel. Volg me op Twitter: 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie