Microsoft Digital Day: 'Games verdringen de tv'

Vandaag de vierde aflevering van het verslag van de Microsoft Digital Day.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mitch Davis werd een half jaar geleden vreselijk rijk met de overname van zijn gamesbedrijf door Microsoft. In Londen vertelt hij dat games in omzet nu echt groter zijn dan de filmindustrie.

haalde in 2005 op de eerste dag al een omzet van 120 miljoen dollar. En iedereen speelt, zegt Davis. Van Need for Speed zijn 55 miljoen spellen verkocht. Van Splinter Cell 24 miljoen. In 2005 werden er 11 miljoen exemplaren verkocht van Fifa voetbal.

Van de groep tussen de 30 en 44 jaar speelt 76 procent elke week. Van de jongeren doet 100 procent dat. 'En het is ook een verdraaid connected audience', zegt Davis.

Met de komst van breedband gaan de spellen online steeds beter en sneller. In 2010 zal de omzet van de games in Europa zo'n 14 miljard dollar bedragen. Engeland is veruit de grootste markt, gevolgd door Duitsland en Frankrijk. 'Games verdringen de tv', zegt Davis. 'Het is het medium van de next generation.'

Met Microsoft aan het roer gaat de productie van Massive omhoog. In 2006 kwamen er zo'n 45 games op de markt, maar volgend jaar zullen dat er al meer dan 100 zijn.

Er wordt ook steeds meer geadverteerd in games, zegt Davis. En dan niet alleen maar 2D advertising in de vorm van reclameborden langs de racebaan in Need for Speed, maar ook in 3D in de vorm van Coca-Cola-automaten en Toyota-auto's. In sommige spelen kan door een bepaalde handeling een advertentie tevoorschijn komen.

Massive segmenteert (vrij grof) op basis van geografische criteria. Zo krijgt een Belgische gamer andere reclames te zien, dan een Amerikaan.

Davis: 'We meten ook of het gezien is, of het groot genoeg is en of het vanuit de juiste hoek gezien is. Een hit levert 'een impressie' op.

Hij lepelde ook een case op waarin gedurende 8 weken in 12 games werd geadverteerd. 95 procent van de spelers was tussen de 13 en 34 jaar.

42 procent van hen die de reclame zagen hadden een voorkeur voor het geadverteerde merk. De controlegroep kwam niet verder dan 28 procent merkvoorkeur. De aankoopintentie lag bij de controlegroep op 49 procent en in de groep die de reclame in de games zag op 60 procent.
De likeability lag ook hoger: 34 procent tegen 22 procent bij de controlegroep.

Ben benieuwd hoe lang Davis nog bij Massive zit. Hij maakt een gedreven indruk, maar zijn bedrijf is nu toch wel echt van Microsoft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie