Personal branding: wat je wifinaam over jou zegt

Of juist niet.

In een leuk stukje van Joram Bolle in de (premium), vertelt hij over de gekke, leuke, grappige of anderszins opvallende wifi-namen die gebruikers bedenken voor hun account.

We hebben allemaal van onze ouders een naam gekregen. En daar moeten we het mee doen. Na verloop van tijd is onze naam gevuld met wat wij doen, wie wij zijn, hoe wij ons zelf zien en ook (en soms vooral) hoe anderen ons zien. Wij zijn onze naam geworden.

Maar dankzij onder meer het benoemen van ons wifi-account, komen we in de positie dat we een naam kunnen bedenken die hoe dan ook iets over ons zelf zegt.

YourDogShitsInMyYard

Joram Bolle vermeldde onder andere YourDogShitsInMyYard, wat natuurlijk iets zegt over het gedrag van de hond, maar ook vertelt die naam dat de eigenaar van het account misschien niets durft te zeggen tegen de hondeigenaar en het dan maar op deze indirecte manier doet. De persoon die als naam TryingToHelpSomebodyOut gebruikt, doet ook een uitspraak over zichzelf, in elk geval dat een altruïstisch trekje hem of haar niet vreemd is.

Zelfs Henk, die WifiVanHenk heeft gekozen, suggereert een zeker pragmatisme, op het saaie af. Of hij voelt niet de noodzaak tot verdere positionering van zichzelf, wat hij paradoxaal dus wel degelijk doet met deze naam. En de bedenker van ItHurtsWhenIP, die moest maar eens naar de dokter.

Een kennis die ook een naam moest bedenken voor z’n wifi, riep: ha, ik kan mijn ei kwijt! (Wat trouwens ook de naam had kunnen zijn: HaIkKanMijnEiKwijt, want alles is mogelijk.)

Maar juist omdat alles mogelijk is, is het maken van een keus heel lastig, want hoe je het ook wendt of keert, met die uiteindelijke keus doe je een uitspraak over jezelf.

Maar welke uitspraak? Er gaapt maar al te vaak een kloof tussen wie je bent en wie je wilt zijn.

Zwartesokkenfetisjist

De kennis voelde zich in de val gelokt. Want letterlijk elke naam zou bedoeld of onbedoeld uitspraak doen over hem. Hoe wil je jezelf positioneren. Hoe wil je dat anderen jou zien? Als een rustig, beschaafd persoon, een rebel (ook al zit je al veertig jaar achter hetzelfde bureau), een charmeur, ruziezoeker, taalkunstenaar, filosoof, dierenliefhebber, zwartesokkenfetisjist? Alles kan. En je bent niet eens verplicht je aan je eigen positionering en eigen waarden te houden.

Bij namen voor producten en bedrijven is dat anders. Daar is die verplichting wel. Daar is elke naam die een belofte overbrengt, meteen taakstellend. Alleen al om die reden moet je als brandbuilder eerst heel goed weten wat je wil, wie en wat je wil zijn, welke waarden (tastbaar en niet-tastbaar) je beoogt.

Die kennis koos trouwens voor Repelsteeltje. Ook die naam zegt iets over de bedenker. Maar wat, dat is niet duidelijk. En ook dat zegt iets.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie