RLVNT: De 5 Belangrijkste DMexco 2014 Outtakes

Een 7-koppige RLVNT delegatie liep samen met relaties twee dagen rond op de grootste digitale marketing-beurs van Europa: de DMexco in Keulen. Wat ons opviel:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. "Data op basis van gedrag" domineert de beurs. What about "Data op basis van motivatie"?

Eén ding is duidelijk: voor de 30.000 mensen in Keulen is het audience buying & data wat de klok slaat. Het grootste deel van de standhouders bestaat uit bedrijven die business gemaakt hebben van demand (bureaus) en inventory (publishers & exploitanten) met daarnaast bedrijven die geld verdienen aan het faciliteren van processen tussen deze partijen.
De audience buying & data markt groeit ondertussen explosief verder. Onderzoek van het IAB laat zien dat de programmatic markt in Europa gegroeid is met 111% van €0.98bn in 2012 naar €2.08bn in 2013. 
De volgende kaart van Improve Digital laat zien hoe het ecosysteem eruit ziet: 
Overigens waren bijna alle partijen op deze kaart present.

2. Transparantie voor Adverteers: "Wat gebeurt er met mijn RTB budget?"
Het bieden van transparantie bleek een hot topic te zijn op de beursvloer, al was hier geen officieel programma aan gewijd. Voor adverteerders is het op het moment vaak niet duidelijk wie waar geld aan verdient. Er zijn dan ook veel partijen die geld verdienen aan iedere RTB euro. Naarmate RTB en programmatic buying verder zullen groeien zal ook de wens naar transparantie toenemen en zullen nieuwe vormen van samenwerken ontwikkeld moeten worden om in deze behoefte te voorzien.

3. Boodschap voor marketeers: Stop Shiny Object Marketing
Adobe&;s Brad Rencher hield een sterk pleidooi tegen wat hij noemde Shiny Object Marketing.
Oftewel: het najagen van hypes zonder een daar op aansluitende strategie te ontwikkelen.
Hij maakte grote stappen in de tijd maar had wel een goed punt; bedrijven die de organisatie inrichten op basis van afzonderlijke channels zijn niet toekomstwaardig.
Om dit te illustreren greep hij terug naar het verleden: Eerst was er “het internet“,  in 1995 kreeg dus ieder bedrijf een webmaster, daarna kwam Google, dus ieder bedrijf nam een SEA specialist aan en nu volgt RTB…
Kortom: iedere organisatie zet zijn eigen specialisten op de payroll. Rencher vindt dat geen goede ontwikkeling, bedrijven moeten meer uit gaan van een omnichannel strategie.

4. Het praten over mensen in plaats van consumenten
Tom Buday van Nestle liet eerst zien hoe groot zijn bedrijf is, met zo’n 1,2 miljard verkochte goederen per dag (de hele zaal onder de indruk) om daarna de focus te verschuiven naar mensen & huisdieren, in plaats van te spreken over consumenten. How relevant! Verder had hij nog een wijze les voor marketingprofessionals: met safe creation ga jij je baan als marketeer bij Nestle niet redden. Daarentegen zit je met relevant creation goed bij Nestle. 
Laten we hopen dat deze instelling niet alleen voor Nestle geldt. Wil je weten wat Buday bedoelt met relevant creation? Bekijk deze case bekende case:

5. Mobile first
Het zal geen verrassing zijn dat iedereen op de DMexco sprak over het feit dat de mobiele telefoon steeds meer het centrum wordt van het digitale leven. Ook exposanten die op het eerste gezicht niet ‘mobile first’ opgesteld zijn onderstrepen het belang hiervan en kunnen de opkomst van mobile niet ontkennen. Het blijft interessant om te zien hoe de markt omgaat met deze grote verschuiving omdat momenteel de advertentiemogelijkheden voor mobile nog flink achterblijven.

Bonus: Vliegende Twitter vogel van schuim
Grappig & origineel gedaan: de echte vogel en hashtag van Twitter gemaakt van helium-gevuld schuim live op de DMexco:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →