Sociaal kapitalisme, de droom van de 99%

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Kapitalisme heeft last van z’n imago en moet nodig ge-rebrand worden. Geld, welvaart en macht zijn in handen van ‘De 1%’ en 99% vindt dat niet zo leuk. Wat we zien is een roep om een socialere vorm van kapitalisme. Een roep naar een systeem waarin werknemers, klanten en stakeholders samenwerken aan innovaties ten behoeve van een betere wereld. P&G en IBM tonen overtuigend aan dat de shift naar een meer socialere strategie resultaat oplevert op de lange termijn. Om de eerste stappen te zetten richting het sociaal kapitalisme hier een drietal tips.

Kapitalisme heeft last van z’n imago. Ondanks de enorme welvaart die het bracht zien we het kapitalistische systeem als de oorzaak van de huidige financiele crisis. En van de schade die het moeder aarde toebrengt. Het laat ons achter met een ietwat vervelende nasmaak. Er is een gapend gat tussen de rijken en de armen van deze wereld, ook in de ontwikkelde economieen. Geld, welvaart en macht zijn in handen van ‘De 1%’ en 99% vindt dat niet zo leuk. Handlanger van de 99% is sociale media. Ze gebruiken het om samen te werken, te protesteren en te zeiken op alles wat ze als onrechtvaardig beschouwen, waardoor vele managementteams sociale media nog steeds als een bedreiging zien. Maar zeikt men alleen maar? Of wil men gewoon helpen? Is kapitalisme slecht? Of is het toe aan een grondige re-branding strategie?

Gebruik social om te innoveren
Procter & Gamble koos er meer dan tien jaar geleden voor om haar R&D afdeling om te toveren naar een ; Connect + Develop. Het bedrijf gooide haar muren open en vroeg uitvinders over de hele wereld om te helpen. Het open innovatie platform levert meer dan 35% van de uitvindingen op en de investeringen gingen van 4,8% van de omzet naar 3,4%. Wil je meer leren over deze case lees dan verder.

Innoveren rondom purpose
Onder de 99% zitten niet alleen klanten, maar ook werknemers. De crisis maakt onzeker en somber wat kan resulteren in minder betrokkenheid en bevlogenheid. Zelfs aandeelhouders beginnen zich af te vragen of hun uitkering in balans is met hetgeen terug wordt gegeven aan de maatschappij. De balans opmaken krijgt een nieuwe betekenis. Vandaag de dag kijken we niet alleen onder de streep der inkomsten en uitgaven. We letten nu ook op de balans tussen geven en nemen. Dat betekent dat de organisatie moet innoveren rondom een purpose. Geld verdienen is OK, maar dan wel als we er allemaal beter van worden.

Neem IBM, dat na flink wat bezuinigings- en ontslagrondes koos voor de lange termijn. Met hervonden merkwaarden, of beter gezegd een zeer sterk ontwikkelde purpose, begon IBM aan haar quest voor de ‘Smarter Planet”. Net als P&G begonnen ze al in het vorige decenium. Met een simpele boodschap wist het mensen binnen en buiten de muren te inspireren; Let’s build a Smarter Planet. Resultaten van de sociaal kapitalistische gedachte van IBM:

- Een groei in marktpotentieel van 40% wereldwijd.
- De merkwaarde groeide met 20% tegenover een gemiddelde groei in de categorie van 2%.
- De aandelenprijs groeide met 64% sinds de lancering in 2008.
Meer over deze fantastische resultaten lees je op een van de vele die IBM’ers bijhouden tijdens hun 10%-freedom-hours.

Bent u een sociale kapitalist?
Wat we zien is een roep om een socialere vorm van kapitalisme. Een roep naar een systeem waarin werknemers, klanten en stakeholders samenwerken aan innovaties ten behoeve van een betere wereld. Mensen willen niet zeiken. Ze willen helpen. Deze veranderingen zullen zeker niet op alle industrieen van toepassing zijn. Sommige zullen ze gebruiken om kansen te benutten, andere zullen hun business model bedreigd zien omdat zij door de 99% worden gezien als uitbuiters. Sociaal kapitalisme gaat echter voor veel bedrijven de eerste aanzet zijn tot het vernieuwen van business modellen en tot het komen met disruptieve innovaties. Zij zullen de komende tien jaar bewonderd worden. Om de eerste stappen te zetten richting het sociaal kapitalisme hier een drietal tips.

1. Focus op de lange termijn
Dit vraagt om durf en het maken van duidelijke keuzes. P&G en IBM tonen overtuigend aan dat de shift naar een meer socialere strategie resultaat oplevert op de lange termijn. Wat zouden je kinderen willen dat je de komende jaren doet?
2. Wees open.
Sociale kapitalisten staan open voor feedback van mensen, zowel van binnen als buiten de kantoormuren. Deuren worden langzaam open gezet om de 99% te omarmen en te verwelkomen bij het bepalen van de strategie. Wat als je klant morgen de baas was?
3. Innoveer rondom purpose.
Organisaties die reactief wachten wat hen toe komt, zullen het afleggen tegen organisaties die proactief innoveren rondom een goed gedefinieerde purpose. Wat mist de wereld als u niet bestaat?

Nog steeds houden we teveel vast aan huidige marketing modellen en management tools. Het is tijd voor een nieuw paradigma. Marketeers; pak uw vaandel en leid de weg naar sociaal kapitalisme.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie