Social Strategy Talk : Crowdsourcing

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 22 mei is in de de WesterUnie te Amsterdam de eerste Social Strategy Talk gehouden. Deze kwartaalbijeenkomst is opgezet door (Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie) in samenwerking met . Voor de eerste bijeenkomst was het onderwerp 'Crowdsourcing'.

De ster van de avond was Jeff Howe, bedenker van het woord Crowdsourcing. Crowdsourcing is een begrip dat duidt op het inzetten van het publiek ten gunste van je bedrijf. Een simpel voorbeeld is het betrekken van je doelgroep/consument bij het bedenken van nieuwe producten.

De avond begon bij de eerste spreker, Menno Bouwers. Hij vertelde over het inzetten van Crowdsourcing bij het maken van wetsvoorstellen, op een duidelijke doch slaapverwekkende toon. De conclusie was dat de gehele zaal niet onder de indruk was van de 50 a 100 reacties die verkregen worden bij het Crowdsourcen van een wetsvoorstel. Nog veel te verbeteren dus?.

De aandacht was echter gelijk weer terug bij het starten van de presentatie van Jeff Howe. In een duidelijke uiteenzetting heeft hij het begrip Crowdsourcing toegelicht, aan de hand van enkele sterke praktijkvoorbeelden. Zo begon hij uit te leggen dat de term Crowdsourcen afkomstig is van het Outsourcen aan de Crowd, ofwel.....het outsourcen van je werk naar het grote publiek.

Als eerste voorbeeld noemt Jeff Howe het bedrijf , dat enorm groot is geworden door publiek zelf T-shirts te laten ontwerpen, die vervolgens op de site gekocht kunnen worden. Consumenten bepalen dus zelf wat er geproduceerd en verkocht wordt, een schoolvoorbeeld van Crowdsourcing.

Als tweede voorbeeld haalt hij het bedrijf, of beter gezegd, de community aan. Deze site is een verzamelplaats voor ruim 140.000 onderzoekers/scientist van over de hele wereld. Grote bedrijven met problemen die niet intern worden opgelost, verspreiden hun probleem op Innocentive. Vervolgens kunnen leden suggesties/oplossingen aandragen. Ook dit is natuurlijk een schoolvoorbeeld van Crowdsourcing.

Jeff Howe eindigt zijn presentatie met enkele belangrijke oneliners voor iedereen die geïnteresseerd is in het werken met Crowdsourcing:

' Behoudt de diversiteit in je publiek, creëer geen homogene groep '

' Ask not what the community can do for you, but what you can do for the community ' - Het publiek gaat niet zomaar meewerken aan Crowdsourcing, je zult er wel iets tegenover moeten zetten.

Nog even wordt de naam van Andrew Keen, die waarschuwt voor kwaliteitsverlies van informatie door Crowdsourcing, genoemd. Hier heeft Jeff Howe het volgende antwoord op: ' The audience corrects itself '

Kortom, een leerzame en motiverende avond. Op naar de volgende bijeenkomst in September!

Advertentie
advertisement
Advertentie