Ster schaft bureaukorting af

Ster schaft per 1 januari de 15 procent bureaukorting af en verdisconteert die eenmalig in de prijzen. ‘Dit kan gewoon niet.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ster heeft in week 46 in presentaties aan de mediabureaus laten weten dat het de bureaukorting van 15 procent per januari aanstaande afschaft. De korting wordt eenmalig verdisconteerd op de tariefkaart. In een brief aan de bureaus zegt Ster:

‘Deze bemiddelingskorting was oorspronkelijk de fee voor de bemiddeling tussen adverteerder en Ster door het bureau. Aangezien de bemiddelingskorting nu in zo goed als alle gevallen voor (bijna) 100% terugvloeit naar de adverteerder, blijkt deze korting niet meer dan een administratieve handeling. Door deze bureaukorting simpelweg op voorhand in de prijzen te verwerken, wordt het nettoprijsaanbod duidelijker.’

Arian Buurman, directeur van Ster, zegt dat Ster het nu simpeler maakt. ‘We krijgen al geruime tijd vragen over de hoeveelheid kortingen en dergelijke in onze branche, en of dat niet anders kan.’ Buurman zegt dat die vragen uit de hoek van BVA zijn gekomen.

Maar de mediabureaus vinden dat de maatregel van Ster het er helemaal niet simpeler op maakt. PMA directeur Johan Smit spreekt zijn zorg uit over de aankondiging. ‘De bemiddelingscommissie is in het leven geroepen als vergoeding voor het werk dat mediabureaus voor exploitanten doen. Dat kan je niet zomaar eenzijdig afschaffen.’ Los van die inhoudelijke discussie, wijst Smit erop dat het wel erg kort dag is om in week 46 met de maatregel te komen, terwijl de inkoop voor de maand januari start in week 47. ‘Het is fysiek onmogelijk om alles tijdig aan te passen. Dit kan gewoon niet.’ Dit wordt bevestigd door Anton Fronik van Media Buying Systems, de leverancier van de software die de meeste bureaus gebruiken bij de inkoop van reclamezendtijd op televisie. ‘Het is ondoenlijk om dit voor volgende week te realiseren.’

Een aantal mediabureaus houdt de kaarten nog even voor de borst en wil inhoudelijk nog niet reageren. Ook Remon Buter van GroupM zegt het onderwerp nog ‘in beraad’ te hebben. ‘Ik kan nog geen mening geven. Maar de timing is allerminst handig.’ Onno Seelen, managing director van Magna Global Nederland, heeft ook veel moeite met de manier waarop Ster de maatregel presenteert. ‘De timing is niet heel chic.’ Maar hij heeft ook moeite met het feit dat het geen marktbrede aanpassing is. ‘Iedereen weet hoe het werkt, alles is helemaal transparant. Nu krijgen we te maken met een uitzondering in het administratieve proces. Dat wordt een chaos. Ik vind het niet doordacht.’ Ozlen Uncu, head of trading bij Aegis Media geeft een soortgelijke reactie: ‘Wij voelen ons overrompeld door de eenzijdige actie van de Ster. Wij vinden dit een overhaaste, ondoordachte beslissingen en in tegenspraak met de normen voor een goede samenwerking. Daarnaast getuigt het ook van weinig gevoel voor de mediabureaus. We willen graag praten en van gedachte wisselen met de Ster over hun ideeën ten aanzien van het afschaffen van de bureaucommissie, maar een invoering per 1 januari 2013 is niet mogelijk om dat voor één exploitant in alle systemen door te voeren. Dit zal administratieve fouten in de hand werken.’

Buurman zegt in een reactie aan Adformatie dat er diverse mediapartijen zijn die geen 15 procent achteraf toepassen maar het ook in de tarieven hebben verwerkt. Buurman: 'Veranderingen zijn altijd ingewikkeld, maar de aanpassing is niet groot. Het is een oud systeem dat niet meer van deze tijd is. Ik begrijp ook wel dat het handiger zou zijn als alle exploitanten mee zouden doen, maar je kan dit soort dingen moeilijk vooraf met de concurrentie afstemmen. Dan krijg je met de NMa te maken.’

Wat betreft de timing, het meest gehoorde bezwaar, zegt Buurman: 'Welke timing je ook kiest, men zal altijd even moeten schakelen. De aanvragen gaan inderdaad snel van start maar de facturatie duurt nog even.' Ook wat betreft de administratieve gevolgen, wijst Buurman de bezwaren van de hand. 'Ster begrijpt dat het wat aanpassingen vraagt maar chaos lijkt me wat zwaar. Ik wijs nog maar even op andere mediabedrijven die dezelfde methodiek hanteren.'

Niet alle mediabureaus staan afwijzend tegenover het besluit van Ster. Mediabureau Zigt zegt in een reactie op de eigen site: ‘Alle kortingen gaan altijd al naar onze opdrachtgevers, (…) Ster kiest net als Zigt ook voor transparantie en duidelijkheid.’ Zigt vindt dat Ster met de maatregel voorop loopt op het gebied van transparantie.

De andere grote televisie-exploitanten, RTL en SBS, staan in principe niet negatief tegenover het idee om de bureaukorting af te schaffen. Ton Rozestraten, commercieel directeur bij RTL Nederland zegt dat het onderwerp bij RTL hoog op de agenda staat. ‘Ik ben er voorstander van.’ Maar ook hij vindt de timing van Ster te voortvarend. ‘Wij varen onze eigen koers, we gaan ons niet onder druk laten zetten.’ Georgette Schlick, ceo van SBS Broadcasting zit min of meer op dezelfde lijn: ‘ SBS overweegt zeker het beleid van de Ster te volgen, maar de timing hiervoor is voor ons cruciaal.’

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie