Twitter lanceert dit jaar nog nieuw inkomstenmodel

Gisteren opende Cannes Lions, het grootste jaarlijkse reclamefestival, haar 56ste editie in de sjieke badplaats aan de Cote d’Azur. Een week boordevol inspiratie, feesten, cases, ontmoetingen en keynotes. De organisatie heeft zeker niet bespaard op haar sprekersbudget. Visionairs als Eric Schmidt (CEO Google), aartsrivaal Steve Ballmer (Microsoft), Kofi Annan en David Plouffe (campagnemanager van Obama) beloven dat het een veelbelovende week gaat worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ondanks het economische klimaat, die ook zeker de reclamebranche heeft getroffen, is het druk in Cannes. Opvallend is dat iedereen nog rustig EUR 2.600,- neertelt voor een toegangskaartje. Alhoewel, de Ferrari’s en Maserati’s rijden toch net even iets minder af een aan over de Boulevard de la Croisette dan de voorgaande jaren.

Een van de eerste inspirende sprekers was Biz Stone, co-founder van Twitter, serial entrepreneur en ex Google maatje van Eric Schmidt. In een overvolle zaal nam Stone het publiek mee in de wereld van Twitter. Hij startte met een stukje geschiedenis over de totstandkoming van ’s wereld meest gebruikte microblogging service. In drie weken stampten ze het prototype van Twitter uit de grond. Geheel gebaseerd op hun buikgevoel dat binnen bedrijven behoefte bestond om tussen groepen real-time berichten uit te wisselen. Tijdens de bekende tech conferentie SXSW in Texas kwam Twitter echt van de grond.

Volgens Stone gaat Twitter niet om de triomf van de onderliggende technologie, maar juist om de triomf van de mensheid. Stone: “Door haar eenvoud kunnen mensen met elkaar communiceren en ontdekken wat er op dit moment gebeurd. Die tijds- en plaatsrelevantie maakt Twitter zo succesvol.” Hij noemt als voorbeelden hoe twitteraars anderen waarschuwden over de aankomende bosbrand in Zuid-Californie. Maar hij noemt ook een pragmatisch voorbeeld van een plaatselijk bakker die door zijn bedrijfsaccount elke dag binnen een uur is uitverkocht. Hoe? Door simpel een poster te plakken op zijn raam met als tekst: “Volg ons, en we informeren je wanneer de broodjes warm uit de oven komen.”

Een belangrijke reden voor het succes van Twitter is te danken aan de open source community. Stone: “Op dit moment zijn meer dan 12.000 geregistreerde API’s beschikbaar die voortborduren op Twitter. Wij blijven deze groep steunen en koesteren, dat hoort bij ons bestaansrecht.” Goed nieuws ook voor foto-twitter-services als TwitPic en MobyPicture. Twitter blijft bij zijn core business en zal niet bezighouden met hosting van foto’s en video’s of geavanceerde opties zoals FaceBook aanbiedt. Stone heeft de les geleerd van niemand minder dan Eric Smidt: houd je concurrenten op je netvlies, maar blijf je focussen op datgene waar je het beste in bent.

Een van de beste bedrijven die handig gebruik maakt van Twitter is ComCast en JetBlue. Deze merken begrijpen de kracht van de conversaties die op Twitter plaatsvinden. Zo gebruiken de marketers van ComCast de Twitter search functie al jaren om klachten te monitoren en effectief af te handelen. Zo werd een invloedrijke beklagende blogger binnen 15 minuten via een tweet te woord gestaan en werd zijn probleem binnen drie kwartier door een monteur persoonlijk verholpen. JetBlue begon met het posten van links naar persberichten, maar ontdekten snel dat dit niet werkte. Ze vroegen twitteraars om advies. Met als antwoord: doe dit vaker, vraag ons om advies!

Natuurlijk kwam tijdens de Tweetup de vraag aan Stone wanneer Twitter eindelijk geld gaat verdienen. Volgens Stone gaat dat dit jaar al gebeuren. “We mikken niet direct op miljarden dollars, maar pakken het kleinschalig aan. We onderzoeken de mogelijkheid om merken, die waarde halen uit Twitter, een licentiebedrag te laten betalen. Denk bijvoorbeeld aan Dell die door Twitter 3 miljoen dollar heeft verdiend. Hier zouden we best ons graantje van mee willen pikken.”

Afsluitend bevestigde Stone dat Twitter nog niet uit is op een cashrijke exit. “We zijn slechts op 1% van onze potentie, en elke dag aan het leren. We zijn niet verwikkeld in overnamegesprekken, maar staan altijd open voor een goed gesprek. Dat zijn we onze stakeholders verplicht.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie