Verlies van Tesco drukt Heinekens bierverkoop in Groot-Brittannië

Tegenvallend zomerweer in Nederland en Frankrijk deed de bierverkoop ook geen goed.

Toch boekte de fabrikant in de eerste negen maanden van 2017 een winst van 1,5 miljard euro. Vorig jaar stond de teller na dezelfde periode op 1,2 miljard euro. Topman Jean-François van Boxmeer spreekt in een toelichting van "solide" prestaties, te danken aan een versnelling van organische groei in Azië Pacific en Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa.

In Vietnam schoot de verkoop van het merk Tiger omhoog. Heineken deed het ook goed in Mexico en Brazilië, in het laatste land dankzij de verkoop van premium (duurdere) merken.

Alles bij elkaar bracht Heineken 2,5 procent meer bier aan de man en vrouw.

De volumes in Europa gingen echter met 2,8 procent omlaag. Dat komt deels door slecht zomerweer in de belangrijke markten Frankrijk en Nederland. Het besluit van het Britse Tesco om vanaf eind maart een stuk minder Heineken-merken in de schappen te zetten, deed de verkoop ook geen goed.

Ook in Polen wist Heineken minder bier te slijten, door minder promotieactiviteiten.

Voor heel 2017 verwacht de brouwer verdere autonome groei van de omzet en winst.

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie