Premium

Alcoholsector wil dat comedy-zender direct stopt met programma met beschonken BN’ers

Het format ‘Drunk History’ zou overmatig alcoholgebruik faciliteren. Maar bereikt Stiva met dit protest niet het tegenovergestelde?

Drunk History
Comedy Central

In de USA, Mexico, Engeland en Australië scoorde lachzender Comedy Central al een hit met het tv-format ‘Drunk History’. Het programma laat stomdronken sterren een verhaal vertellen uit hun vaderlandse geschiedenis. De lodderige stem van de betreffende lamme acteur of actrice wordt vervolgens geplaybackt door acteurs die het historische verhaal op een nogal knullige manier verbeelden (denk verkleedkist en plaksnorren). In deze aflevering vertelt de – overigens niet zo heel bekende – acteur Mark Gagliardi het verhaal van de slaaf Bass Reeves, die zijn eigenaar neersloeg en vluchtte.

Advertentie

Overmatig alcoholgebruik

Comedy Central wil het programma in Nederland ook op de buis brengen en strikte daarvoor onder andere de BN’ers Birgit Schuurman, Victoria Koblenko, Nance, Jelka van Houten, Rob Kamphues, Tim den Besten en Jody Bernal. Een voorproefje van ‘Bezopen Verhalen’ is te zien op de site van Comedy Central.

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), dat namens producenten en importeurs van alcoholische dranken verantwoorde alcoholconsumptie en -reclame wil bevorderen, wil dat Comedy Central onmiddellijke stopt met het uitzenden van Drunk History (de eerste aflevering van Bezopen Verhalen staat overigens pas voor 14 april in de schema’s). Stiva vindt dat overmatig alcoholgebruik door Comedy Central wordt gefaciliteerd en in een positief daglicht gesteld.

Machtsmiddel

Stiva-directeur Peter de Wolf: ‘De overheid, gezondheidsorganisaties en het bedrijfsleven werken gezamenlijk hard aan het terugdringen van problematisch alcoholgebruik door middel van afspraken die gemaakt zijn in het Nationaal Preventieakkoord. Het tegengaan van zwaar en overmatig drinken onder (jong)volwassenen is daar een belangrijk onderdeel van. De beeldvorming die dit programma afgeeft past daar niet bij.’

Anders dan het entameren van de publieke opinie, heeft Stiva niet heel veel machtsmiddelen. Behalve dat drankmerken hun advertentiebudget bij Comedy Central terugtrekken. Volgens De Wolf zijn er verschillende merken die ‘serieus overwegen om te minderen of stoppen met adverteren op de zender.’

Zwichten

De kans dat Comedy Central voor de druk van Stiva zwicht is niet erg groot. Het heeft de kosten voor de productie van de serie immers al gemaakt. Het tegenstrijdige aan de rumoer die Stiva creëert, is dat er juist meer aandacht komt voor het programma, dat er meer kijkers zullen zijn, en dat er – aanstekelijk als het idee is – meer alcohol verkocht zal worden. Zo lijkt het er dan ook op dat dit Stiva-protest vooral voor de bühne is. Om 'in woord' te belijden dat het zijn verantwoordelijkheid neemt, zonder dat het ergens toe leidt.

'Voor de bühne? Daar ben ik het niet mee eens', zegt De Wolf in een reactie. 'Ik weet niet wat Comedy Central gaat doen. Wellicht niet op basis van ons moreel appel, wellicht wel op basis van feit dat adverteerders zich ernstig afvragen of deze zender nog wel goed platform is voor hun commerciële communicatie.'

De gevolgtrekking dat dit programma direct leidt tot meer alcoholconsumptie (dat mogelijk versterkt wordt door de aandacht die Stiva erop vestigt), wil De Wolf overigens niet voor zijn rekening nemen.

De juiste manier

Blijft toch de vraag of 'herrie maken' en daarmee 'aandacht vestigen' de juiste manier is om iets op te lossen. Volgens De Wolf speelt altijd de afweging tussen vocaal stelling nemen, stille diplomatie of soms dingen helemaal laten lopen. 'Maar als je uitsluitend of te vaak voor die twee laatste kiest, wordt je positie ook ongeloofwaardig. In het verleden zijn we ook in de publiciteit opgetreden tegen misstanden, zowel tegen alcoholmerken die er een potje van maakten of televisiezenders. Onze ervaring is dat die stellingname effectief is.'

De Wolf wil graag met Comedy Central graag in gesprek, 'maar we vinden het belangrijk dat er een duidelijk signaal wordt afgegeven.’ Een reactie van Comedy Central is er nog niet.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Reacties: 2

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin de Munnik
'Herrie maken' en daarmee 'aandacht vestigen' is altijd een goed idee..,als je meer wilt verkopen tenminste. Toyota met de terugroepacties, Volkswagen met de sjoemelsoftware, Facebook met datadeling, Nike met de volksliedkwestie. ING met de bonussen. En last but not least de Israëlische wijn bij de HEMA. Stuk voor stuk voorbeelden waarin het aangevallene sterker uit de strijd kwam dan de aanvaller voor ogen had. Maar ja.., moet je dan als Stiva stilletjes handenwrijvend in een hoekje gaan zitten? Duivels dilemma.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Drugsaredope
Goh... De drugsdealers hebben liever niet dat we zien waartoe hun zwaar verslavende drug toe leidt... Smerige hypocrieten. Overigens niks tegen drugs, iedereen moet doen waar ie zin in heeft. Maar verslavende middelen zijn verslavende middelen ook al zijn ze gewoon bij de kruidenier verkrijgbaar
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie