Brandfuel24: 26 uur vol netwerken, treinen, competitie en inspiratie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voor het Tijdschift voor Marketing was ik donderdag en vrijdag aanwezig bij , een 26 uur (ondanks de naam die 24 uur doet vermoeden) durend event rondom branding. Een exclusieve groep van marketeers die werkzaam zijn bij grote organisaties en bureaus begon donderdagmiddag op het centraal station van Amsterdam samen met mij aan een tweedaagse reis die ons met de Thalys naar Parijs bracht. Tijdens de reis waren er diverse theoretische en praktijkgerichte sprekers die hun licht op branding schenen.

Sprekers van onder andere Findus, Ditzo, Bugaboo, Futures Coaching en Bacardi hadden het over traditionele branding, maar ook over online branding en in mindere mate social media. Ondanks de overheersing van social media in de media en het marketinglandschap speelde het ‘slechts’ een relatief kleine rol binnen de presentaties.

In Parijs speelde we vervolgens een spel genaamd , waar we in groepjes een ‘uitgestorven’ merk nieuw leven moesten gaan inblazen met een verfrissende positionering en verfrissend product.

Al met al twee zeer inspirerende dagen vol merken, snelle treinen, netwerken en natuurlijk competitie (we blijven tenslotte marketeers). Een prima mix tussen theorie en praktijk. De komende dagen zal ik nog minimaal 2 van de lezingen inhoudelijk uitwerken, maar ik wil jullie ook nu natuurlijk niet zonder enkele ‘brandingwijsheden’ laten vertrekken:

(1) De historie van je bedrijf is enorm belangrijk voor je branding. Vooral mannen zijn gevoelig voor een lange en mooie historie.

(2) Je kunt in deze tijden van overvloed enkel nog boven de grijze massa uitsteken met authentieke producten die ‘anders’ zijn. Prima voorbeelden zijn (niet geheel toevallig) merken als Ditzo en Bugaboo.

(3) Merken worden niet langer gebouwd op basis van communicatie, maar op basis van relaties.

(4) Bij branding gaat het om de executie, hetgeen de klant ziet. Strategie die in de boardroom blijft wordt niet gezien!

Advertentie
advertisement
Advertentie