BVA mag zich voortaan koninklijk noemen

Voorzitter Erik van Engelen roept merken op bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

In het midden met predicaat BVA-voorzitter Erik van Engelen, links Arthur van Dijk, commissaris van de koning Noord-Holland, rechts Henriette van Swinderen, directeur BVA.
Foto: Jorgen Koopmanschap

De BVA gaat voortaan als koninklijk door het leven. Arthur van Dijk, de commissaris van de koning in Noord-Holland, overhandigde het predicaat namens koning Willem-Alexander aan Erik van Engelen, voorzitter van BVA.

Tijdens de bijeenkomst Groote Museum van Artis riep Van Engelen bedrijven op om bij te dragen aan het oplossen van de grote maatschappelijke problemen. De BVA-voorzitter signaleerde dat het vertrouwen dat de politiek dit gaat doen onder druk staat. Nederlanders verwachten steeds vaker dat het ondernemingen en merken hierin een rol spelen.

Engelen: ‘Marketing en maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, klimaat, obesitas en diversiteit lijken in eerste instantie wellicht niet bij elkaar te passen. Toch is dat wel degelijk het geval. Merkleiders kunnen met hun merken een belangrijke positieve rol spelen bij het veranderen van beeldvorming en gedrag.’

Advertentie
advertisement

Elektrische auto's en vleesvervangers

Ook innovaties die bijdragen aan maatschappelijke veranderingen, vinden mede dankzij reclame hun weg sneller naar de consument, stelde Van Engelen. Hij noemde onder meer de groeiende vraag naar elektrische auto's en vleesvervangers.

‘We willen de uitdaging die de samenleving bij ons neerlegt, aangaan en als merkleiders elkaar steunen bij het doorvoeren van noodzakelijke veranderingen’, zei de BVA-voorzitter. Dat kan door in gesprek te gaan met de critici, door moeilijke discussies niet uit de weg te gaan en pijnpunten te benoemen, en door met elkaar naar oplossingen te zoeken

BVA zal haar leden ondersteunen met kennis en praktische tools, ‘zelfregulerings- initiatieven’ en door contacten te leggen met andere brancheorganisaties en externe kritische partijen.

103 jaar

BVA, van oudsher de Bond van Adverteerders die zich nu 'het landelijke netwerk van merkleiders' noemt, heeft 132 leden; het afgelopen anderhalf jaar sloten 25 nieuwe organisaties zich aan. De organisatie werd opgericht in 1919 en is daarmee een van de oudste nog actieve belangenorganisatie van Nederland.

Advertentie