De belangrijkste digitale thema’s voor 2016 (2): Digitale Transformatie

Dutch Digital Agencies (DDA) vroeg haar leden naar de belangrijkste thema's voor 2016. Tot het einde van het jaar publiceren we iedere vrijdagmiddag hieruit de leukste quotes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Digitale transformatie. Het thema staat al jaren op de agenda. Maar nu is het eindelijk zover. We praten niet meer over losse websites, apps en social campagnes. We hebben het over digitale transformatie van complete organisaties. Ook omdat off- en online dezelfde experience moeten uitstralen of geven. Organisaties kunnen hier niet meer omheen.

Jorg Verweij (Colours): &;Digitale transformatie komt nu werkelijk bij elke bedrijfstak van de grond. De Belastingdienst stopt met de blauwe envelop en gaat compleet digitaal, terwijl Volkswagen zelfs software in de uitlaat verstopt. De verschillen tussen bedrijven zullen nivelleren. Nu kun je je nog onderscheiden met digitale dienstverlening, maar uiteindelijk wordt het een commodity. Het gaat echt om de human touch. Het schaarse menselijke contact zal van doorslaggevende betekenis zijn en technologie staat hier ten dienste van. Voor grote, meer traditionele bedrijven blijft het  lastig om dit oprecht in te vullen.&;

Henny Jansen (Lukkien): &;Digital = default. Organisaties die digital niet in de kern van hun bestaan hebben opgenomen, zullen verdwijnen. Dit vraagt om een nieuw type medewerker: de creative technologist.&;

Gert Hans Berghuis (Fabrique): &;We hoorden dit jaar bureaus massaal praten over digitale transformatie. Als een soort mantra wordt het woord uitgesproken, alsof digitale transformatie een product is dat opeens verschijnt. Maar digitale transformatie is een proces. Meer specifiek: een organisatie-veranderingsproces, waarbij het businessmodel centraal staat. Zo&;n proces doet vaak eerst even flink pijn voordat het iets oplevert. Want innoveren wil iedereen, maar veranderen wil niemand. Denk aan uitgevers die van print naar online gaan. Dit gaat dus sterker over creativiteit in nieuwe businessmodellen dan over technologie. Wij noemen het Design-Driven Innovation.&;

Frank Schmid (TamTam): &;Digitale transformatie en het bijbehorende gedachtegoed verspreidt zich als een olievlek door organisaties heen. Onvermijdelijk, maar tegelijkertijd is het vaak een bittere confrontatie van lean en mean met klassieke organisatiestructuren. Alleen bedrijven die deze confrontatie durven aangaan en digitale transformatie weten te vertalen in de organisatiestructuur, kunnen de koploperspositie veroveren.&;

AGILE

Gert Hans Berghuis (Fabrique): &;Speed &;m up! Start-up Hubs versnellers, incubators, broedplaatsen: elke gemeente of corporate organisatie is er wel mee bezig. Fomo (Fear of Missing Out) is voelbaarder dan ooit. En het is vooral het optimisme, de energie en de agility waar iedereen hard op gaat. Want dat is in veel organisaties de grote bottleneck: traagheid. Innovatie is echt al oud vóórdat het af is. Voor corporates is daar dus veel te leren. Die ontdekken dat dáár de tools liggen voor versnelling.&;

Hans Eilers (Clockwork): &;Agile of scrum bleek het afgelopen jaar nogal aanstekelijk. Steeds meer organisaties lijken mogelijkheden te zien voor niet-IT afdelingen, zoals HR en Marketing. Het Spotify-model heeft nogal wat aandacht gekregen door een grootschalige implementatie bij ING.&;

Michel van Velde (One Shoe): &;Marketingteams maken in 2016 steeds meer gebruik van methodieken uit de IT wereld als lean, agile, scrum en kanban. Met marketingacties waarvan de in te zetten kanalen en uit te geven budgetten maanden van tevoren zijn bepaald, missen ze het momentum om te scoren. Marketingteams ’nieuwe stijl’ zijn klein, multidisciplinair en werken nauw samen. Ze werken ’agile’, in korte iteraties, en kunnen daardoor snel anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, data-analyses en steeds veranderende touchpoints. Deze methodieken stellen marketeers in staat om ’realtime’ te reageren en ervoor te zorgen dat de juiste gepersonaliseerde boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt.&;

DIGITALE BUREAUS

Marloes Bovée (E-sites): &;Organisaties vinden zichzelf opnieuw uit om relevant te blijven voor de door technologie georiënteerde consument. Hierbij wordt steeds vaker hulp ingeschakeld van digital transformers; partijen en individuen die bij die omslag een belangrijke rol kunnen spelen.&;

Martijn Vervoordeldonk (Have a nice day): &;Fuck offertes! De bureaus hebben deze ontwikkeling jaren geleden zien aankomen. Ze denken (en dromen) in ‘customer experience’ en laten dit nu ook los op hun eigen klanten. Deze klanten worden nu partners. Bureaus en partners houden zich meer bezig met tactiek in plaats van met offertes en dure pitchtrajecten die bestaande klanten moeten ophoesten.&;

Jeroen Pluim (Edenspiekermann): &;Design wordt steeds strategischer en dus proberen vooral grote organisaties deze rol te insourcen. De rol van bureaus wordt daarmee strategischer, innovatiever en kwalitatiever.&;

Gert Hans Berghuis (Fabrique): &;World Domination. Nederlandse bureaus kunnen in 2016 doorpakken met hun internationale expansie. De kracht van Nederlands design wordt steeds beter herkend wereldwijd, maar onze manier van doen gaat voor ons werken. De wereld ontdekt immers het agile werken, en laat de Nederlandse cultuur dát nou net goed supporten: resultaatgericht, no bullthit, hiërarchie-ongevoelig en direct.&;

Jeroen Pluim (Edenspiekermann): &;We zien gelukkig nieuwe manieren om als opdrachtgever een bureau of strategisch partner te selecteren. Neem de designathon van Schiphol; een concept waarbij creatieve oplossingen in een korte tijd en in dezelfde ruimte door verschillende bureaus  worden bedacht én uitgewerkt tot prototypes, waarbij de opdrachtgever onderdeel is van het proces. Bureaus worden zo uitgedaagd om in korte tijd zowel denkkracht en creativiteit als een sterke teamgeest te laten zien. En klanten kunnen zo hun ambities en potentieel tonen.&;

Martijn Vervoordeldonk (Have a nice day): &;De vergoeding die vanouds is gebaseerd op inspanning, zal veranderen naar vergoeding op basis van toegevoegde waarde. Dit resulteert ook in de feitelijke &;waardering&; van bureaus: de intensiteit en kwaliteit van een samenwerking met hun klanten. Dit heeft direct consequenties op de belangrijkste asset van het bureau; het team met professionals en een match op dna.&;

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie