Drie redenen waarom een medewerkerstevredenheids onderzoek niet werkt

Vrijwel elke Human Resources-afdeling voert jaarlijks een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit om te achterhalen hoe het gesteld is met de beleving onder de medewerkers.

Ondanks dat het wordt gezien als een belangrijk onderzoek, zien veel HR afdelingen als een berg tegen het medewerkersonderzoek op, omdat ze van tevoren al weten dat het een gevecht wordt om de uitkomsten van het MTO binnen de organisatie op de agenda te krijgen. Dat komt doordat het MTO in de huidige vorm eigenlijk niet werkbaar is.

1. Het onderzoek is te groot

Tijdens het medewerkerstevredenheidsonderzoek vragen we wel 100 dingen aan medewerkers, zonder erbij stil te staan of al deze punten ook bijdragen aan de bevlogenheid. Ben je tevreden over je arbeidsvoorwaarden, de kwaliteit van de bedrijfskantine of een verstelbare bureaustoel… Zal de kwaliteit van de lunch werkelijk bovenaan het lijstje staan van zaken die medewerkers wezenlijk bevlogen maken?

2. Het traject duurt te lang

Door de grootte van het onderzoek duurt het vaak weken, soms maanden voordat het MTO wordt uitgevoerd. Het hele traject van voorbereiding, uitvoering en vervolgacties duurt lang. Vaak te lang. Er gaat enorm veel tijd overheen voordat medewerkers resultaten; laat staan verbeteringen zien. Tegen de tijd dat je als manager de uitkomsten van het onderzoek terugkoppelt, raakt het je medewerkers vaak allang niet meer.

3. Het onderzoek is niet actiegericht

Het MTO focust niet op de zaken die er toe doen en het zet niet aan tot actie, het motiveert niet. Het is voor HR niet eenvoudig om aan de slag te gaan met de uitkomsten van het onderzoek en die te verwerken tot concrete acties. En dan is het ook nog eens de vraag waar je moet beginnen, want welke onderdelen vinden medewerkers nou het meest waardevol? En hoe krijg je managers zo ver om er echt mee aan de slag te gaan?

Het huidige MTO draagt op deze manier niet bij aan bevlogen medewerkers en daarmee aan een positieve ontwikkeling van de organisatie. Het is een hoop gedoe met weinig effect. Zullen we dit soort onderzoeken dan voortaan maar overslaan?

Nee, want bevlogen medewerkers zijn echt onmisbaar voor een succesvolle organisatie. Een heldere analyse, een organisatie die naar de werknemers wil luisteren, hier naar wil handelen en medewerkers betrekt, zorgt voor een enorme betrokkenheid onder de medewerkers.

Maar laten we het dan wél op een effectieve manier doen.
Met Flow Manager worden medewerkers aan de hand van frequente, ultrakorte, online metingen op een enthousiasmerende manier uitgedaagd om zich uit te spreken over het werken bij je organisatie. En dan gericht op die factoren die bepalend zijn op bevlogenheid; of te wel Flow!

Door één keer per kwartaal of per twee maanden te meten krijgen HR, managers en medewerkers input om met elkaar aan de slag te gaan. Er kan veel veranderen binnen een korte tijd. Organisaties als Efteling, NPO en Nationale Nederlanden hebben de overstap al gemaakt. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem contact op met Joleen van Loon.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →