Premium

Een derde van professionals communicatie tast in duister over purpose eigen organisatie

En ongeveer helft organisaties besteedt wel/niet veel aandacht aan diversiteit, blijkt uit onderzoek Logeion en Adformatie.

Het zijn cijfers om even bij na te denken. Een derde van de communicatieprofessionals moet een antwoord schuldig blijven als er naar de purpose van de eigen organisatie wordt gevraagd.

17 procent heeft geen idee of er überhaupt zo’n ‘groter’ doel voor de organisatie is geformuleerd. Van de 60 procent die aangeeft dat er een purpose aanwezig is, kan een kwart die niet benoemen.

Die cijfers komen naar voren in een onderzoek onder professionals communicatie van Logeion en Adformatie, uitgevoerd door DVJ Insights.

Communicatie bijna altijd betrokken

Opmerkelijk is dat volgens bijna alle respondenten Communicatie wel een rol speelt bij het invullen en vormgeven van de purpose. Hoewel dus een vierde de purpose niet kan beschrijven, is Communicatie in 94 procent van de organisaties bij de purpose betrokken, in 73 procent zelfs erg nauw.

Helft beroepsgroep communicatie zoekt andere baan als ‘kantoor’ weer verplicht wordt
Communicatie wordt hoger gewaardeerd door ‘corona’; meer budget, meer fte’s

Advertentie
advertisement

In de Grote Marketing Enquête 2020 die eind vorig jaar werd gehouden, kregen marketeers overigens ongeveer dezelfde vragen over purpose voorgelegd. Daar gaf 70 procent aan dat de organisatie met een purpose werkt, en kon 83 procent van de respondenten uitleggen wat die is. 72 procent van de marketing-professionals zei er zelfs van overtuigd te zijn dat iedereen binnen zijn bedrijf dat kan. Dat lijkt gezien de antwoorden van hun communicatiecollega’s nogal positief ingeschat.

Niet veel aandacht diversiteit

Een ander onderwerp dat vooral het afgelopen jaar erg in de schijnwerpers staat is de diversiteit van organisaties. Dat kan de interne diversiteit zijn, dus hoe inclusief de organisatie en management zijn voor vrouwen, mensen met een handicap of van kleur. Het kan ook de externe variant zijn, dus hoe inclusief en divers communiceert het bedrijf met doelgroepen.

Bijna de helft (48 procent) van de respondenten geeft aan dat het onderwerp diversiteit niet veel aandacht heeft gekregen het afgelopen jaar.

Als de organisatie er wel veel aandacht aan heeft besteed, dan richt zich dat vooral (30 procent) op het streven om een betere afspiegeling van de samenleving te zijn.

antwoorden diversiteit
schema incl comms

Op de vraag of de eigen communicatieafdeling inclusiever of diverser is geworden antwoordt 15 procent dat dit het geval is. Dat lijkt niet veel natuurlijk, aan andere kant is een op de zeven communicatieafdelingen daadwerkelijk veranderd op dit gebied.

Inclusievere communicatie

Ook geeft bijna de helft van de respondenten aan dat zijn of haar organisatie ‘inclusiever’ communiceert. Daarbij wordt genoemd dat de communicatie zich specifieker op verschillende doelgroepen richt of dat er rekening wordt gehouden met de taal van de organisatie. Ook geeft een aantal respondenten in de ‘vrije antwoorden’ aan dat er een onderzoek loopt om te kijken op welke punten de organisatie zich kan verbeteren.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Corine Noordzij
Kan hier geen ruis zijn ontstaan omdat de qnaire door zowel mensen aan bureaukant als bedrijvenkant zijn ingevuld? Ik meen me te herinneren dat de vragen voor bureaukant soms wat vreemd waren, terwijl we toch ook communicatieprofessionals zijn.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie