Fashionretailers missen kansen met zoekmachineoptimalisatie

Only for Men is het beste vindbaar van de multi-brand shops en G-Star van de mono-brand shops.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlandse moderetailers scoren nog steeds een dikke onvoldoende (4,8) op vindbaarheid in Google. Dit blijkt uit onderzoek van e-commercebureau . Volgens het bureau is er wel een stijgende lijn te zien. Ook positief is dat deze retailers steeds meer aandacht besteden aan mobiele ontwikkelingen.

Voor dit onderzoek werden 85 online modeplatforms onder de loep genomen met tenminste één fysieke vestiging in Nederland. Verschillende aspecten werden bekeken, zoals content, paginasnelheid, de URL-structuur en mobiele elementen. De cijfers voor twaalf van deze aspecten leverden samen een gemiddelde op voor elke moderetailer.

Multi-brand webshops
Van de onderzochte multi-brand webshops staat Only for Men op de eerste plek met een 7,4. The Stone en The Sting volgen op twee en drie met met een 6,9 en 6,7. Andere retailers die een voldoende scoren, zijn Van Tilburg, Sans, Shoeby, Scapino, Oger, Score, Lakeside, Roetgerink, Laredoute, Perfectly Basics, Smit Mode en Poet Zoomers.

Voor de overige 28 multi-brand moderetailers is er werk aan de winkel. Hun vindbaarheid in Google is onvoldoende.

Mono-brand webshops
De mono-brand webshops scoren gemiddeld lager dan de multi-brand webshops. G-Star neemt hier de koppositie in met een 6,3. Expresso en Witteveen volgen op een gedeelde tweede plek met 6,2. Verder staan ook Tommy Hilfiger, Coolcat, Vero Moda, Zara, Claudia Sträter, Esprit, Promiss en Scotch & Soda nog aan de positieve kant van de ranglijst.

Een onvoldoende in dit onderzoek betekent overigens niet dat het betreffende merk niet naar voren komt in zoekresultaten. De zichtbaarheid hangt nauw samen met domeinautoriteit en linkbuilding. Een extreem geval is H&M dat in het onderzoek een 2,8 scoort, maar wel hoog in de zoekresultaten eindigt. (Zie afbeelding van resultaten op zoekopdracht ‘dames broeken’.)

Linkbuilding is het belangrijkste voor online vindbaarheid. &;Maar vanzelfsprekend moet de basis ook goed zijn. Want linkbuilding kan met techniek en content gecompenseerd worden,&;zo stellen de onderzoekers. Als voorbeeld wordt The Sting genoemd. Met een lagere domain rank eindigt deze retailer toch hoger dan V&D in de zoekresultaten.

Mobiele etalages
Sinds april dit jaar is ook mobielvriendelijkheid een ranking factor voor Google. De onderzochte fashionretailers doen het hier goed. Samen scoren ze een dikke voldoende (7,8). &;Een prachtig resultaat,&; vindt Jurjen Jongejan, Manager Online Marketing bij ISM eCompany: &;Maar het is een gewogen gemiddelde, dus dat betekent dat helaas ook dat er nog steeds webshops zijn die geen rekening houden met mobiel shoppen.

Het begrip omnichannel moeten we ook niet moeilijker maken dan het is, meent Jongejan. &;Consumenten willen shoppen wanneer het hen uitkomt, op een manier die zij kiezen. Dit betekent dat je als retailer diverse kanalen aanbiedt, waarbij ook mobiel steeds belangrijker wordt. Consumenten willen een webshop die gebruiksvriendelijk en persoonlijk is. Als het concept klopt en je bent vindbaar, maak je klanten blij en blijf je bestaan. Recente cijfers van het CBS onderstrepen dit: het inzetten van meerdere kanalen helpt je aan meer omzet.&;

Online winkelstraat van de toekomst
Voor de toekomst verwacht Jongejan dat professionaliteit op het gebied van zoekmachine-optimalisatie de komende jaren harder groeit. Met name in de longtail is nog veel winst kunnen behalen op het gebied van online vindbaarheid. Verder voorspelt hij dat &;kwalitatief linkbuilden een continu proces gaat worden voor bedrijven. Jongejan benadrukt echter dat zoekmachines niet het enige startpunt zijn voor consumenten. &;Denk aan social media zoals Pinterest en Instagram die consumenten kunnen verleiden fashion webshops te bezoeken. Adverteren op deze platforms wordt binnenkort in Nederland actueel.

&;Daarnaast zijn specifieke fashion portals zoals en erg in opkomst. Steeds vaker starten consumenten hier hun zoektocht naar nieuwe fashion items&;. Google blijft echter dominant, weet Jongejan. &;Bij onze fashionklanten staat verkeer en omzet vanuit zoekmachines al jarenlang in de top. Een goede seo strategie is daarom onmisbaar.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie