Financiële instellingen besteden meer geld aan online marketing

Uit een studie van FX.nl blijkt dat het bank- en verzekeringswezen dit jaar meer aan online marketing zal uitgeven dan vorig jaar. Marketing online sprak met FBTO en Centraal Beheer over hun online plannen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

FX.nl, een onafhankelijke personal finance website, benaderde in totaal 150 banken en verzekeraars, wat resulteerde in 65 bruikbaar ingevulde vragenlijsten. Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst, die is te-rug te lezen op .
Eenderde van de ondervraagden antwoordt in 2004 meer dan € 250.000 uit te zullen geven aan internetmarketing. Internet wordt door de meeste ondernemingen inmiddels structureel ingezet voor marketing, communicatie en verkoop.
Uit het onderzoek blijkt verder dat online advertising een vast onderdeel van de communicatie-mix is geworden. Vrijwel alle online mediavormen (banners, zoekmachines, e-mailmarketing, zoekmachine marketing) worden hierbij ingezet.

Er wordt niet alleen campagnematig gewerkt. Ruim 40 procent hecht er belang aan om duurzaam op internet te worden gevonden. Mediaplanning vindt selectief en gericht plaats. Er worden specifieke sites ingezet en op algemene sites wordt voornamelijk op relevante pagina’s geadverteerd.
Uit de studie komt verder naar voren dat internet zich duidelijk heeft ontwikkeld tot een volwassen en volwaardig commercieel instrument voor het bank- en verzekeringswezen. Communicatie en verkoop worden nagenoeg even vaak als reden genoemd om internet in te zetten. Doelstellingen beperken zich dus niet langer uitsluitend tot directe verkoop of het genereren van leads.

Marketing-online sprak eerder met FBTO en Centraal Beheer over hun webmarketingbeleid. Bij beide is online advertising geintegreerd in de totale marketingmix, cijfers worden niet genoemd. Jan van der Werf, Business Projecmanager Internet FBTO: "Onze campagnes worden meestal via internet ondersteund. Denk hierbij aan campagnes voor de auto-, reis-, woon- ziektekosten- en overlijdensrisicoverzekering, en doorlopend krediet. Met name de schade-, bank en zorgproducten lenen zich goed voor online campagnes. Onze levenproducten (overlijdensrisicoverzekering, uitvaartverzekering) zijn moeilijker via webvertising te promoten. Deze behoeven meer persoonlijke uitleg. Daarnaast zijn consumenten veel meer bezig zich te oriënteren op de schade- en zorgproducten dan met de levenproducten. Dit wil niet zeggen dat we deze producten niet via webvertising ondersteunen. We geloven in de geintegreerde campagne en zoeken naar mogelijkheden om ook de levenproducten via webvertising onder de aandacht te brengen.’
FBTO ontwikkelde dit jaar inmiddels campagnes voor de ziektekosten-, reis-en de overlijdensrisicoverzekering. Van der Werf: 'Op dit moment loopt de campagne voor de autoverzekering. Alle genoemde producten zullen ook in de tweede helft van 2004 weer onderwerp van een campagne zijn. Naast de productcampagnes hebben we jaarlijks ook een corporate campagne voor het neerzetten van FBTO als verzekeringsmaatschappij waar je je zaken eenvoudig via internet kunt regelen, met als pay off ‘Verzekeren kan je zelf’. Internet speelt in de campagne een heel belangrijke rol, omdat klanten juist op de site zelfstandig hun eigen zaken kunnen regelen.

Over planning en vorm van de online campagnes doet Centraal Beheer uit concurrentie-overwegingen geen uitspraken. Wel over de gebruikte middelen. William Burghout, communicatiespecialist Marketing Pensioenen bij Centraal Beheer Achmea: 'Dragers zijn bannering en onze e-mailnieuwsservices. Onze online acties zijn vrijwel altijd onderdeel van een mul-timediacampagne. Ook vanuit radio, direct mail en advertenties wordt naar het web verwe-zen. We promoten zowel individuele als collectieve verzekeringen online. We werven echter meer individuele dan collectieve klanten via het web.’

Geintegreerde interactieve reclame heeft bij CB de voorkeur boven een banner. Manager nieuwe media John Steggink: ' Denk bij hypotheken aan een berekenmodule op een huizensite.' Zoekmachinemarketing krijgt bij Centraal Beheer op dit moment weinig aandacht en wordt intern geregeld. Steggink: 'E-mailmarketing wordt wel breed ingezet, allemaal opt-in, uiteraard.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie