Het gelijk van Waylon

Waarom een ingetogen liedje toch goed scoorde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Schrijf ik op 5 mei een blog waarom Waylon niet goed zal scoren bij het songfestival, worden ze tweede! Ik moet dus mijn ongelijk erkennen. Reden om te kijken wat daar is gebeurd.

Voor wie het niet heeft gevolgd: The Common Linnets kozen voor een country-nummer om deel te nemen aan het songfestival. Een (in mijn ogen nog steeds saai) nummer dat zonder nationale ronde van het songfestival was gekozen. De eerste presentatie bij De Wereld Draait Door was matig en de contacten van Waylon met de pers verdienden geen schoonheidsprijs. Toch zijn ze hoog geëindigd. Hoe werden The Common Linnets de hype / dark horse van het songfestival? Het blijft gissen, maar hier wat mogelijkheden.

De vakpers

In de repetitieweek voorafgaand aan het festival speelden de Common Linnets hun lied gedreven en vlekkeloos. Tijdens deze repetities was ook pers aanwezig. In de Deense pers werd al vroeg enthousiast gereageerd op het liedje. De keuze voor een ‘niet typisch songfestivallied’ werd daar gewaardeerd. Later namen ook andere muziekjournalisten dat over. Er verscheen zelfs een groot artikel in de Engelse Metro. De persmensen van het duo hebben hier goed werk verricht! Van een onbekende act waren ze opeens een inzending om in de gaten te houden. Na een vlekkeloos optreden in de eerste halve finale deed de geruchtenmachine verder haar werk. De zaal reageerde goed op hun optreden. The Common Linnets stegen in de peilingen van nummer 27 naar 7. Het lied steeg op de i-tunes hitlijst van diverse landen.

Beeld

The Common Linnets hadden een goede regisseur ingehuurd, die het intieme karakter van het liedje goed wist te benadrukken. In tegenstelling tot veel andere acts, waar veel totaalbeelden te zien waren met lichtshows en vuurwerk, bleef de camera dicht op de huid van beide zangers. Voor de mensen in de zaal kwam dat niet over: de zangers keken elkaar aan en maakten geen contact met het publiek, en het was irritant dat de cameramensen steeds in de weg stonden op het podium. Thuis op tv zag je twee mooie mensen intens zingen. Ook keken ze regelmatig in de camera. Ze maakten dus contact met het publiek thuis. Een groot contrast met de andere deelnemers (een troef die winnares Loreen twee jaar terug ook gebruikte bij de finale in Baku).

Vakjury

Ilse en Waylon kozen voor muziek die hun na aan het hart lag en niet voor een act. Met de terugkomst van de vakjury, wordt weer meer naar muzikale kwaliteiten gekeken. De vakjury telt voor de helft mee. Als je naar de stemming kijkt klopt het dat veel vakjury’s Nederland punten hebben gegeven. De jury gaf het duo ook twee Marcel Bezencon-prijzen voor het beste lied en de beste ‘artistic performance’. Toch was de jury-uitslag niet doorslaggevend. In de publieksstem scoorde Nederland in die landen vaak nog hoger. Kortom: een rustig, countryachtig nummer kan jury en publiek bekoren. De typische songfestivalwinnaar bestaat niet meer.

Kippenvel

Uiteindelijk won Conchita Wurst. In eerste instantie leek het een dragact met een boodschap, maar ze bleek echt te kunnen zingen en mensen te raken met haar James Bond pastiche. De zaal ontplofte en ik had kippenvel! Punten van vak- en publieksjury’s uit bijna alle landen.

Politiek

Rusland, Oekraine en Wit-Rusland wilden tijdens Conchita’s optreden het scherm op zwart zetten. Men was bang voor een Sodomie-feest. Enkele fans uit die landen verlieten demonstratief het publiek tijdens haar optreden. Er waren ook andere incidenten. Bij het optreden van de Russische tweeling zwaaide het publiek opeens met regenboogvlaggen in plaats van landenvlaggen. Niet afgesproken, maar wel een duidelijk protest tegen de homohaat in Rusland. De regie had moeite deze vlaggen niet in beeld te brengen. Bij het stemmen was er duidelijk boegeroep uit het publiek bij punten voor Rusland.

Het songfestival probeert a-politiek te blijven. Maar de organisatie in Oostenrijk zal het nog lastig krijgen. Ten eerste zal Eurovision ervoor moeten zorgen dat Rusland en andere landen mee blijven doen. Vervolgens zal de organisatie in Oostenrijk het zo moeten organiseren, dat dergelijke protesten niet meer tot de mogelijkheden behoren. Het einde van het fanvak? Dat zou bijzonder jammer zijn. Want met de goede score van Ilse en Waylon zullen nog meer fans dit festival live mee willen maken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie