Premium

Hilton Hotel opent één plasticvrije kamer

PR-stunt of oprechte bedoelingen? ‘Of er een vervolg komt is nog niet duidelijk.’

Hilton Hotel

Deze week opende Hilton Benelux zijn eerste geheel plasticvrije hotelkamer in Amsterdam. Het initiatief moet volgens Hilton gezien worden als de markering van ‘de start van een nieuw tijdperk’. De hotelketen organiseerde met partners een wereldwijde themaweek onder de naam ‘cut down on plastic’.

General manager van hotel DoubleTree by Hilton Amsterdam, Caroline Receveur, zegt dat ze bij de ontwikkeling van de Plastic Free Hotel Room veel verder ging dan het vervangen van alleen de single-use plastic items. ‘We hebben geprobeerd om alle items die plastic bevatten te vervangen door een natuurlijk alternatief. Het resultaat is een prettige ruimte, met een hoogwaardige, natuurlijke uitstraling. Niet voor alles was een plasticvrije vervanger voorhanden. Zo hebben we bijvoorbeeld besloten om in plaats van een televisie een houten schaakspel neer te zetten.’

In een marketingwereld die vergeven is van initiatieven op het gebied van ‘purpose', ligt purpose washing op de loer. Wat beweegt Hilton écht? Dit zegt Receveur erover.

Advertentie
RM: Wat zijn de belangrijkste argumenten voor het plasticvrij maken van een hotelkamer?
CR:

‘Voor ons was het belangrijkste doel om bewustzijn te creëren rond het gebruik van plastic in onze hotels. Niet alleen omdat gasten het onderwerp sustainability steeds belangrijker vinden, maar juist ook omdat wij vinden dat hotels hierin een belangrijke taak hebben. Het gaat in hotels altijd om grote volumes, dus je kunt met een aantal wijzigingen al zorgen voor een grote verbetering als het gaat om het gebruik van plastic.’

RM: Wat zijn de concrete doelen van Hilton met betrekking tot het gebruik van plastic?
CR:

‘Hilton heeft afgelopen tijd al een aantal stappen gemaakt, zoals het stoppen met het gebruik van plastic waterflesjes tijdens meetings en rietjes. Nu is Hilton wereldwijd aan het kijken wat er nog meer kan gebeuren om het gebruik van single-use plastic aan banden te leggen.’

Hilton goes plastic free
Hilton goes plastic free Hilton
RM: Hilton richt nu één kamer plasticvrij in. Is dat het doel met alle kamers? In hoeveel jaar kan dat worden gerealiseerd?
CR:

‘We zijn begonnen met deze ene kamer en het is nog niet duidelijk of en hoe dit wordt vervolgd. Dit is iets wat op het hoogste niveau van Hilton wordt opgepakt, maat het zou leuk zijn als dit andere hotels inspireert om nog meer te doen om het gebruik van plastic af te bouwen. Het heeft ons in ieder geval aan het denken gezet en geïnspireerd om nog veel meer te doen. Dit kunnen wij niet alleen, maar hiervoor zijn wij afhankelijk van onze partners/leveranciers, dus die proberen we zoveel mogelijk bij dit traject te betrekken.’

RM: Is het inrichten van een hotelkamer zonder plastic duurder dan mét plastic?
CR:

‘De in deze kamer gebruikte materialen zijn duurder dan die van onze andere kamers, maar dit heeft ook te maken met volumes. Als je 500 kamers inricht, dan kun je uiteraard betere prijsafspraken maken dan bij het bouwen van 1 kamer.’

Hilton goes plastic free
Hilton goes plastic free Hilton
RM: Zo ja, worden de kosten daarvan doorberekend aan de hotelgast?
CR:

‘We houden de kamerprijzen op dit moment gelijk en berekenen dit vooralsnog niet door aan onze gasten. Al zou dit trouwens best kunnen, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat hotelgasten meer geld over hebben voor een duurzame kamer.’

RM: Wat zijn de grootste uitdagingen bij het ‘ontplastic-en’ van een hotel?
CR:

‘Toen we een inventarisatie maakten van alle onderdelen in de kamer die plastic bevatten zijn we best geschrokken. Bijna alle elementen moesten worden verwijderd: het bed, de vloer, de minibar, de televisie, de gordijnen. Het bleek in de praktijk enorm lastig om plastic-vrije alternatieven te vinden, want in bijna alle gordijnen en bedden is tegenwoordig plastic verwerkt. Sommige items hebben we niet vervangen, zoals de minibar en de televisie. Het past misschien ook wel bij deze tijd om deze onderdelen achterwege te laten. We zijn benieuwd hoe de gasten hierop reageren, maar als we uitleggen wat de bedoeling van deze kamer is, dan begrijpen zit dit vast.’

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie