Hippe hotels

De hotelbranche is in beweging. Steeds meer hotels richten zich op een jonger publiek. Hoe? Door middel van modern design, digitale verwennerij, populaire muziek, diverse internettoepassingen en de directe nabijheid van modieuze shops. Maar bovenal door van een hotelovernachting een (merk)belevenis te maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de Amerikaanse hotelmarkt wordt hard gestreden, de traditionele hotelketens moderniseren zichzelf in rap tempo. Maar ook nieuwe spelers betreden de markt. In Europa opende modemerk onlangs de eerste uit een reeks 'branded hotels'. En ook schijnt nu met dit idee te spelen.

Op de Amerikaanse hotelmarkt zijn Marriott Courtyard and Hilton Garden Inn de onbetwiste nummer 1 en 2 op de zakelijke markt. De concurrentie is echter uit op een . Hotelketens als Starwoord, InterContinental en Hyatt plannen nieuwe hotels, voornamelijk gericht op de jonge zakenreiziger. Marriot verdedigt zich door haar hotels om te vormen tot 'indoor-outdoor hang-outs', wat dat ook mag betekenen, en Hilton plaatst in haar kamers nu onder andere individueel instelbare matrassen en high-definition televisies.

Bestaande hotels zijn gaandeweg ook steeds meer aandacht gaan besteden aan de die zij draaien in de lobby, de restaurants en winkels. In plaats van de standaard pianomuzak beschikken veel hotels tegenwoordig over een uitgewerkt muziekbeleid, al dan niet voor de hele hotelketen centraal 'gedirigeerd'. Achtergrondmuziek is daarbij is sommige gevallen voorgrondmuziek geworden, al wordt de muziek wel afgestemd op het moment van de dag. De muziek draagt hierdoor bij aan de sfeer van het hotel en de beleving van de gasten.

In Riccione (Italië) heeft Miss Sixty haar eigen geopend in pop-fashion stijl. Een groep van 30 designers heeft het hotel ingericht. Felle kleuren, moderne kunst en Italiaans design geven het hotel volgens eigen zeggen een exclusieve en ultramoderne uitstraling. Iedere kamer is voorzien van een webcam, wat van de hotelgasten een grote, vakantievierende community maakt. Trendy, hip, stijlvol, we vinden allerlei waarden op de website waarmee Miss Sixty als modemerk geassocieerd wil worden en wat zij dus ook via het hotel probeert uit te dragen. Alles draait om de merkbeleving.

was één van de fashionmerken die Miss Sixty voorging, en heeft inmiddels in Milaan en op Bali. Versace heeft haar eigen aan de Australische Gold Coast, met een op komst in Dubai. En naar heeft ook Ralph Lauren plannen om een eigen hotelketen te starten.

In de strijd om de gunst van de jonge reiziger, gaat Starwood haar eigen openen. Het nieuwe hotelconcept Aloft, waarvan het eerste hotel in 2008 wordt geopend, zal in deze digitale wereld worden uitgetest. Er kunnen geen kamers worden gehuurd, maar bezoekers wordt gevraagd goed en hun mening te ventileren. Zo hoopt men het hotelconcept beter op de doelgroep te kunnen aanpassen en kunnen potentiële klanten al een oordeel over het hotel vellen voordat er een spade in de grond gaat. Het project kan gevolgd worden via .

Advertentie
advertisement
Advertentie