Hoe Tom de Ridder toch eindigde met een glimlach

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelden zal ik me zo geërgerd hebben aan een radiocommercial als aan de commercial van MKB Brandstof met het fictieve personage Tom de Ridder in de hoofdrol. Tom de Ridder haalde het bloed onder mijn nagels vandaan. Irritanter kon niet. Zelfs ligfietsers vond ik minder irritant. Onlangs stond er in de dat die negativiteit de mannen van MKB Brandstof niet zoveel kon bommen. Sterker nog: ieder uitgezonden spotje converteerde direct naar nieuwe klanten. Gelukkig eindigt dat voorlopig vanaf vandaag.

Vandaag maakte MKB Brandstof in Max Live bekend dat Tom de Ridder vanwege voorlopig niet meer zal terugkeren. Is ze het verdomme toch gelukt om een kleine glimlach te veroorzaken. Dat had ik toch niet voor mogelijk gehouden. Het is ook de vraag hoe lang de commercial houdbaar was. Of ik nu Radio 1, BNR, 538 of 3FM aanzette, in elk reclameblok kwam Tom de Ridder wel weer voorbij. Het is ook de eerste keer dat het MKB Brandstof gelukt is om een positief sentiment te veroorzaken. De concurrentie van MKB Brandstof beet zich al jaren vast om überhaupt sentiment los te maken. En als er over geluld wordt, is het goed, in dit geval. De associatie met het merk moet bij een low-interest product ook niet overdreven worden. Maar wellicht zat aan al die negativiteit ook wel ergens een grens. En dus verdween Tom de Ridder voorlopig met stemproblemen. Best een slimme pr-strategie. Dat eindigen met een glimlach. But what’s next?

Zou jij meedoen aan de volgende spot?
Ik ben benieuwd of de creativiteit van MKB Brandstof hier ophoudt of dat dit het begin is van een nieuwe campagne. Gaat men een vervanger voor Tom de Ridder zoeken? Er zijn legio mensen die zich negatief hebben uitgelaten over de commercials. Zij hebben dus iets met het merk. Weliswaar niet al te positief. Maar zeker niet neutraal. En dan ben je wellicht in beweging te krijgen. Dus voor iedereen die zich ergerde aan Tom de Ridder: “Doe het dan lekker zelf”. Het kan een insight zijn voor de nieuwe campagne. Wordt vast wel weer vervolgd.

Update
Dat MKB Brandstof de campagne een twist zou geven leek al wel duidelijk. Dat is een dag later al een feit. Tom de Ridder wordt voorlopig vervangen door zijn collega "Monique".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie