Influential advertising op Instagram is serious business

RLVNT is dit jaar met een select groepje media- branding- en communicatieprofessionals naar Cannes afgereisd, om daar tijdens het Cannes Lions festival van 2015 kennis en inspiratie uit te wisselen met elkaar en de duizenden andere Cannes Lions bezoekers. Maar RLVNT zou RLVNT niet zijn als we middels dit blog de ‘thuisblijvers’ niet óók de kans zouden bieden een graantje inspiratie mee te pikken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

RLVNT heeft bijvoorbeeld Francis Trapp van Brandnew IO uit Berlijn weten te enthousiasmeren voor een presentatie aan het RLVNT gezelschap.

Francis is CEO en oprichter van ’s werelds grootste ‘native advertising influencer network’, actief op platformen als Instagram en Pinterest. Zijn Brandnew IO stelt adverteerders in staat -via campagnes rond content van influentials op deze platformen- meer dan 170 miljoen mensen te bereiken, wereldwijd. Francis Trapp: “De toekomst van marketing ligt in het creëren van goede content, niet in advertenties. Instagram is het ideale platform voor branded content.” En daar heeft Francis een punt: Instagram telt namelijk 300 miljoen actieve gebruikers, 70 miljoen dagelijkse gebruikers en scoort  2,5 biljoen (!) likes per dag. Het gemiddelde engagementratio op Instagram is 4,21%, daarmee stoot dit platform andere sociale netwerken van de troon; zo kent Instagram 58 keer meer engagement per volger dan Facebook en 120 keer meer engagement per volger dan Twitter.

Een vliegende start op Instagram

Francis: “En zo zet je als merk je eerste stappen op Instagram, eigenlijk net zoals je dat als persoon zou doen:

  • Kies een naam voor je account die past bij je merknaam.
  • Gebruik de biografie om te vertellen wie je bent en wat je doet.
  • Gebruik je merklogo als profielafbeelding.
  • Gebruik een trackable link in je biografie.
  • Kies afbeeldingen die je merk vertegenwoordigen.
  • Plaats 9-12 afbeeldingen om je account te starten.
  • Plaats regelmatig en consistent.

Spannender is het natuurlijk hoe vanuit daar interactie met de community op Instagram te genereren:

  • Nodig Instagrammers uit. Focus je niet alleen op je producten, maar laat ook de persoonlijkheid van je merk zien. Deel exclusieve content.
  • Engage je publiek. Reageer op comments, ‘like’ merkgerelateerde berichten, betrek de community door middel van wedstrijden en winacties.
  • Roep op tot actie, vraag je volgers om iets te doen, stel een vraag en verwijs mensen naar je website.”

Brandnew IO brengt merken en influencers met elkaar in verbinding via het eigen sterk technologisch geoutilleerde platform. Middels het Brandnew platform zijn -van al die miljoenen Instagrammers- juist de meest merkrelevante influencers te identificeren, campagnes te beheren en te tracken, als ook Instagramstatistieken op te halen. Brandnews eigen influencernetwerk telt ondertussen meer dan 1300 influencers, actief in meer dan 60 landen, allemaal op verschillende domeinen en onderwerpen als bijvoorbeeld fitness, fashion, reizen en eten. Zo valt er voor merken net zo makkelijk wereldwijd campagne te voeren als lokaal.

Campagnes op Instagram

Francis onderscheidt globaal 4 soorten Instagram campagnes:

  • De fotocontest: influencers plaatsen thematische beelden en moedigen anderen aan om ook deel te nemen en content te creëren.
  • Storytelling: influencers delen series visuele verhalen, waarin ze producten of een event van een merk centraal stellen.
  • Product placement: influencers krijgen materialen en producten van de adverteerder die ze gebruiken in hun Instagram posts.
  • Instagram advertenties: de berichten in instagram worden ingezet als advertising en daarbij voorzien van het logo van de sponsor.

Het voordeel van influencercampagnes op Instagram is dat influencers een merkimago op kunnen bouwen vanuit een betrouwbare bron. De content wordt daarbij gezien door een zeer betrokken publiek. En het merk wordt gepresenteerd in een natuurlijke tone of voice en omgeving. Advertenties op Instagram maken gebruik van datadriven Facebook targeting. En via een externe link naar de website van de adverteerder kan men sale genereren.

Daarna laat Trapp via een aantal voorbeelden zien hoe de campagne tracking werkt. Cases die hij laat zien: ‘Boohoo We Are Stylists’, ‘Fanta Klassik’, ‘South Africa’, Goodyear met ‘My Feelgood Place’, O2 met ‘Capture the Moment’ en de ‘Adidas Sidestep’ case. Zo brengt Francis overtuigend in beeld hoe de campagnetracking werkt, de fanbase groeit, hoeveel berichten de influencers plaatsten, hoe groot het bereik was en wat de engagementratio was. Je had er bij moeten zijn :)

Al met al een boeiende presentatie, die helder in beeld brengt hoe ‘influencer networking’ relevant verschil maakt voor merken die serieuze stappen op Instagram willen zetten.

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie