Internetvrees kost winkels marktaandeel

De scepsis van Nederlandse detaillisten over internet, gevoed door het onderuit gaan van de internetfondsen op de beurs, dreigt de branche op te gaan breken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlandse detaillisten die de kat uit de boom kijken zullen op zijn minst marktaandeel inleveren. Dat voorspelt het Trendonderzoek 2000 dat in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel is uitgevoerd door Andersen Consulting en EIM.

Winkeliers zullen volgens het rapport in de toekomst een andere rol voor hun klanten moeten vervullen. Vaker voor de consument op zoek gaan naar het juiste product of de laagste prijs, bijvoorbeeld. Ook treden ze in toenemende mate op als makelaar tussen vraag en aanbod. Het is niet voldoende om hetzelfde aan te bieden als in de gewone winkel: producten moeten gepersonaliseerd worden aangeboden.

Onder druk van de persoonlijke aanbiedingen zal de vaste prijsstelling gaandeweg plaats maken voor dynamische prijzen. Het onderhandelen over de prijs zal zich zelfs gaan verplaatsen naar de gewone winkelvloer. Hetgrootse obstakel bij het verkopen van producten via het internet blijft de logistiek: het product bij de consument te krijgen. Het trendonderzoek voorziet dat buurtwinkels zich zullen ontwikkelen als belangrijke logistieke verzamelpunten voor e-retailers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie