Media die verdeeldheid zaaien, krijgen straf van Unilever

Het FMCG-concern dreigt met terugtrekken advertenties. 'Techreuzen moeten actie ondernemen.'

Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen. Dat zei Keith Weed, het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern, in een speech die hij uitsprak bij de IAB Annual Leadership Meeting in Palm Desert.

Lees hier reacties van deskundigen op de move van Unilever.

 

Unilever heeft ook een circulaire doen uitgaan waarin het de statements van Weed uitteenzet. 'Omdat de merken bij Unilever centraal staan', is zijn uitleg, 'moeten consumenten onze merken vertrouwen. We kunnen het ons niet permitteren om dat merkvertrouwen te schaden, en dat gaat ook op voor de keuze voor de kanalen en platforms die we inzetten. 2018 is dus het jaar dat social media vertrouwen moeten terugwinnen.'

Nepnieuws
Weed vervolgt: 'Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien.' Volgens hem moeten techreuzen daarom stoppen met 'slaapwandelen' en actie ondernemen. Er is de laatste tijd veel kritiek over bijvoorbeeld nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid.

Dit zijn de drie beloften die Keith Weed namens Unilever doet:
'Firstly, responsible platforms. Our commitment: Unilever will not invest in platforms or environments that do not protect our children or which create division in society, and promote anger or hate. We will prioritise investing only in responsible platforms that are committed to creating a positive impact in society.'

'Secondly, responsible content. Unilever is committed to creating responsible content, initially tackling gender stereotypes in advertising through #Unstereotype, and championing this across the industry through the #Unstereotype Alliance.'

'And finally, responsible infrastructure. Unilever will only partner with organisations which are committed to creating better digital infrastructure, such as aligning around one measurement system and improving the consumer experience.'

 

Budget onder de loep
Volgens Financial Times besteedde Unilever vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing. Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht.

Beeld: ANP Foto

Advertentie