Merkexperts begrijpen keuze voor NPO

Merkexperts hebben begrip voor naamswijziging die de NPO wil doorvoeren. Bekende zenders als Nederland 1 en Radio 1 worden omgezet in bijvoorbeeld NPO 1 en NPO Radio 1. De emotionele en verontwaardigde reacties hierop zijn volgens hen van korte duur. Wiemer Snijders van Idephix Merkingenieurs: ‘Ik denk dat de kracht van de zenders als merk nogal overschat wordt.’

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag werd bekend dat de tv- en radiozenders van de Nederlandse Publieke Omroep een andere naam krijgen. Dat heeft de publieke omroep vanochtend bevestigd na berichtgeving hierover in De Telegraaf. Met de naamswijziging verdwijnen sterke merknamen als Nederland 1 en Radio 1. De naamsverandering is volgens de NPO bedoeld om het merk van de publieke omroep te versterken.

De eerste reacties op dit nieuws waren over het algemeen erg negatief en verontwaardigd, zo meldden onder meer .

De merkdeskundigen maken zich minder zorgen. : ‘Ik verwacht geen enorme aanpassingsproblemen door de enorme zichtbaarheid van deze zenders. Enerzijds verdwijnen er bekende merknamen, anderzijds biedt de nieuwe aanpak meer eenvoud en herkenbaarheid.’
Snijders vindt de keuze voor ‘NPO’ weliswaar niet zo gelukkig. ‘Maar ook daar: alles went - denk bijvoorbeeld aan IBM.’

Theo Visser van sluit zich bij Snijders aan. ‘Naamswijzigingen doe je ofwel omdat je merk negatieve associaties oproept – wat hier niet het geval is - ofwel om je te profileren. Daar is sprake van. Dat de publieke omroep zich wil profileren ten opzichte van de commerciële omroepen lijkt me te verdedigen. En of je dan NPO heet of iets anders, is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Daar wennen mensen snel aan.’

Hans Prummel van . ‘Dit lijkt op het BBC-model. Alle verschillende namen die de publieke omroep voerde maakten het wel erg ingewikkeld, ook in concurrentie met RTL en SBS. Bovendien: hoe kun je ze online vinden, onder welke naam? ‘NPO’ is veel eenduidiger.’ Prummel verwacht dat mensen snel aan de nieuwe merknaam gewend zullen zijn. ‘Dat heeft het verleden wel uitgewezen. Wie zegt er nu nog Hilversum 1.’

Aanvulling, 16:30
Onno Maathuis van vindt het besluit eveneens verstandig. 'Het doel is een herkenbaar merk NPO, met een eenduidige vertaling naar verschillende proposities. De weg ernaar toe is – zoals ook bij Postbank, Ben en veel andere merken - bezaaid met emoties en cynisme … doorbijten!'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie