Nationaal Communicatiecongres

Verslag van het Nationaal Communicatiecongres, dat 9 november gehouden wordt in de Cruise Terminal Rotterdam. Rob Punselie brengt verslag uit vanuit Rotterdam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dagvoorzitter: Frithjof de Haan

Sprekers: Willem Velthoven, Ben Tiggelaar, Richard Rogers, Paul Frissen, Marc
Campman, Anne de Jong, Guido de Grefte

Wat valt er aan communicatie nog te managen? Dat is volgens voorzitter
Frithjof de centrale vraag. Het antwoord tijdens de ochtensessie luidde:
weinig. Hoe klinken 400 communicatoren die zich even voorstellen? Rusteloos en
rumoerig.

Ontgrenzing van de geest?

Het voorstelspel is inmiddels verstomd. Op het podium treedt webgoeroe Ben T.
op. Scherp in het pak met gecultiveerd-woeste haardos raast hij over de zaal.
'Denkt u dat u de enige bent die met communicatie bezig is?' Met donderend
mediageweld stelt hij de verwachtingen zeker niet teleur. De zaal krijgt er
toch een beetje van langs. ('Terabits, dat moet u onthouden voor de
kerstreceptie, dan denken de technici dat u een van hen bent').
Achtereenvolgens passeren de communicatiedefinities van informatiemanagers,
marketing, management, klanten en economen de revue. En de jurist
('Communicatie is een potentieel bedrijfsrisico'). Communicatie is een
frictiefactor voor economen. Communicatie moet transacties bewerkstelligen.
Zo'n 33 procent van ons BNP gaat op aan communicatie en coördinatie. Het
internet is een manier om de complexe omgeving te beheersen. Gelukkig paste
Ben Tiggelaar wel het vertrouwde expertmodel toe. De onbenullige start van
E-bay moest de ogen openen, het hoge tempo deed de ogen duizelen. Gelukkig
kunnen we het nalezen op
De afsluiting was zeker memorabel, met dank aan Mario Andretti (de
autocoureur). 'Als u het gevoel heeft dat u alles onder controle heeft, dan
rijdt u niet snel genoeg.'

Kalm vaarwater

Met Rogers raakte de zaal opeens in kalm vaarwater. Na de grote halen van een
macrovisie volgde de gedetailleerde wetenschappelijke benadering van een
microtechniek. Tegenover de economie van de bezoekersaantallen plaatste
Rogers de kwaliteit van de hyperlink. De links die naar uw site verwijzen, de
inkomende links, staan voor de reputatie van uw site. De links vanuit uw site
staan voor uw 'awareness' en kennis. Zijn uw uitgaande links 'top of the
bill' of gaan ze naar secundaire spelers op de markt? De juiste aanpak:
ontwikkel een strategisch linkbeleid, inclusief een subtiele
'link-diplomatie'.

Onbetrouwbare, onbegrijpelijke rotzooi

Als laatste tijdens de ochtendsessie trad Paul Frissen aan. Opnieuw werd de
zaal wat meewarig toegesproken. 'Wilt u die onbetrouwbare, onbegrijpelijke
rotzooi op het web echt gaan beheersen?' Volgens Frissen draait het in de
politiek steeds meer om de vorm. 'De esthetica van de vorm vervangt steeds
meer de moraal van de inhoud.' Zijn advies:ga ervan uit dat elke
vanzelfsprekendheid is verdwenen, en: in het beeld ligt uw toekomst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie