Philips meldt voortaan in jaarverslag hoeveel belasting het precies betaalt

Bedrijf pakt door op purpose: nieuwe toezeggingen op milieugebied, diversiteit en toegang tot zorg.

CFO Abhijit Bhattacharya en CEO Frans van Houten van Philips voorafgaand aan presentatie resultaten 2019
Foto: ANP, Robin van Lonkhuijsen

Philips meldt voortaan in zijn jaarverslag hoeveel belasting het precies per land betaalt. Het publiceert in het komende jaarverslag een aanvullend financieel verslag met daarin de belastingbijdragen voor alle landen waarin het actief is.

Het is ongebruikelijk dat ondernemingen openheid geven in hun jaarverslag over de precieze belastinguitgaven.Philips zegt transparant te willen zijn over de betaalde belastingen omdat deze ‘sociale waarde bijdragen aan de lokale gemeenschappen’.

De belastingmoraal van grote ondernemingen, waaronder Philips, was vorig jaar nog voer voor politiek debat. Een Kamercommissie voelde het bedrijf aan de tand over het feit dat het enkele jaren geen winstbelasting afdroeg in Nederland dankzij allerhande aftrekposten.Philips verwacht in 2021 weer bij te dragen aan de Nederlandse schatkist. 

Toenmalig staatssecretaris Menno Snel van Financiën pleitte er in tv-programma Buitenhof al voor dat onderingen transparant moesten zijn over hun belastingen. Fair taxation is volgens hem een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Bredere aanpak

De maatregel valt binnen een bredere aanpak van Philips om op een verantwoorde en duurzame manier zaken te doen. De onderneming heeft gisteren een aantal toezeggingen naar buiten gebracht om zijn positie ‘als purpose-gedreven onderneming’ verder te versterken.

Als onderdeel van zijn inzet op 2 miljard verbeterde levens per jaar wil Philips de toegang tot zorg voor 300 miljoen mensen in onderbedeelde gemeenschappen uitbreiden.

Ook gaat het zijn milieumaatregelen opvoeren om over vijf jaar 75% van zijn totale energieverbruik (inclusief brandstof) uit hernieuwbare bronnen te halen. Dat was in 2015 nog 36%. Het bedrijf verhoogt ook zijn inkomsten uit de circulaire economie van 15% tot 25% van de omzet.

Diverser

Daarnaast zet het Nederlands bedrijf steviger in op inclusiviteit en diversiteit. Over vijf jaar moet er 30% genderdiversiteit zijn in de senior-leiderschapsfuncties. Het verwacht dat einde dit jaar een percentage van 25% genderdiversiteit te halen.

Ook gaat het bedrijfsbrede training geven om zijn mensen bewust te maken van onbewuste vooroordelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie