Ford, Reebok en Adidas scharen zich achter boycot

Ford onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten.

123RF

De Amerikaanse autofabrikant Ford en de sportartikelenfabrikanten Adidas en Reebok scharen zich in de groeiende rij bedrijven die het gehad lijken te hebben met alle haatuitingen op social media. Ford onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten. Voor andere gebieden wordt dat nog bekeken.

Advertentie
advertisement

Adidas en Reebok doen de komende maand wereldwijd Facebook en Instagram in de ban. En Microsoft breidt de advertentiepauze op Facebook en Instagram uit van de VS naar de hele wereld, melden Amerikaanse media.

Ford, de nummer twee onder de Amerikaanse autofabrikanten, vindt dat alle uitingen van haat, geweld en racisme op social media "uitgeroeid" moeten worden.

Onlangs stopte onder meer koffieshopketen Starbucks vooralsnog met adverteren op sociale media, net als ijsmaker Ben & Jerry's, kledingmerken Patagonia en The North Face, het Nederlands-Britse voedingsmiddelenconcern Unilever, telecomgigant Verizon en Coca Cola.

Lees ook: Coca-Cola en Unilever doen social media-advertenties in de ban

Facebook - dat zijn koers met ruim 8,5% zag dalen - kondigde snel na de aankondiging van Unilever aan dat het verscherpte maatregelen gaat invoeren. Politieke statements die in strijd zijn met de huisregels worden gelabeld, tijdens de verkiezingen wordt het lastiger stemmers te beïnvloeden en minderheden worden beschermd. 

De Nederlandse bond van adverteerders, de bvA, gaat deze week in gesprek met Facebook Nederland. Dat heeft de bond maandag laten weten. 'Namens adverteerders spreekt bvA haar zorgen uit over de manier waarop op online platforms fake news wordt verspreid en aangezet wordt tot haat, discriminatie, geweld en racisme', stelt bvA-directeur Henriette van Swinderen.

Nederlandse adverteerders zeggen Facebook nog niet de wacht aan, maar de oproep aan marketeers om hun advertentiebudgetten van Facebook te halen klinkt steeds luider. Op het moment van schrijven hebben 246 bedrijven Facebook in de ban gedaan. Het lijkt erop dat dat aantal met 100 per dag stijgt.

(ANP/Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Advertentie