Tijd voor iets nieuws

Dat je moet blijven vernieuwen, dat zal iedereen makkelijk beamen. Maar om de bakens te verzetten terwijl het nog goed gaat, vergt moed en inzicht. De afgelopen dagen kwamen twee tragische voorbeelden in het nieuws: het CDA en De Fietsfabriek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op het moment dat de populariteit van Jan Peter Balkenende allang tanende was, koos het CDA hem opnieuw tot lijsttrekker. Hoeveel anders had de verkiezingsuitslag er niet uitgezien als Ank Bijleveld of Camiel Eurlings zijn plaats had ingenomen. Nu stemde een kwart van de Limburgers op Wilders, maar met Eurlings als alternatief was de afweging PVV of CDA een stuk moeilijker geworden. Het CDA hield echter vast aan de stemmentrekker uit het verleden.

De Fietsfabriek ging failliet doordat ze vasthielden aan succesfactoren uit de begintijd: een eigen winkel, maatwerk en de doelgroep rijke ouders. Zo kozen ze voor selectieve distributie (ca. 15 verkooppunten), grotendeels via eigen winkels. De grote concurrent Cargobike (bakfiets.nl) is bij fietsenwinkels in heel Nederland zichtbaar en verkrijgbaar. De Fietsfabriek bleef veel maatwerk bieden, terwijl de Cargobike vergaand gestandaardiseerd is. Als er een nieuw Fietsfabriek-model kwam, was dat een variatie op het oerproduct, voor dezelfde doelgroep, met dezelfde prijsstelling. Toen de markt competitiever werd en de crisis kwam, verkocht de Fietsfabriek niet alleen veel minder, maar zaten ze bovendien vast aan de hoge kosten van de eigen winkels.

Zou ons eigen exemplaar (zie foto) nu een collectors item zijn?
Voor mij was de kern van het merk Fietsfabriek overigens niet de eigen winkel, het maatwerk of de kindertaxi. Fietsfabriek was voor mij het eerste merk dat begreep wat de stadsmens van een fiets wilde: degelijk, praktisch, veel ruimte, maar niet saai. Nieuwe modellen hadden diezelfde voordelen moeten bieden aan andere groepen dan welvarende moeders en vaders.

Bedenk dus als u er eentje voorbij ziet komen: juist als het allemaal goed gaat, is het de tijd om iets nieuws te doen.

Daan Remarque, Innovatie

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie