Trends in marktonderzoek: De infographic voorbij

Ieder mens denkt en leert op verschillende manieren; visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). Marktonderzoeksresultaten worden vaak op een 'digitale' manier aangeboden. Grofweg met één uitzondering: de infographic. Maar is dat de enige manier om onderzoek 'niet-digitaal' aan te bieden?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NIET-DIGITALE LEERSTIJLEN
Bedrijven als Google en Apple zijn zo groot geworden om dat ze technologie, de wereld van digitaal denken, ongeëvenaard weten te vertalen in visuele en kinesthetische leerstijlen. De iPad en Google Glass zijn daar goede voorbeelden van.

STATUS QUO BINNEN MARKTONDERZOEK
In de wereld van markonderzoek, waar een digitale communicatiestijl vaak domineert, betekent visueel communiceren vaak dat we een plaatje toevoegen bij het praatje. Of: als we er echt aandacht aan besteden wordt een infographic gemaakt. Kranten gebruiken dit middel vaak om een veelheid aan informatie in één oogopslag visueel duidelijk te maken.

MAAR DAT KOST TOCH GELD?
Toch is er vaak geen budget om onderzoeksresultaten visueel te maken binnen de organisatie. Dit is vaak het geval als de resultaten niet belangrijk genoeg zijn en er maar een beperkte groep mee aan de slag moet. Op het moment dat marktonderzoeksinzichten voor veel personen relevant zijn, wordt er vaak wel budget vrij gemaakt. Dat is gelukkig steeds vaker het geval.

EEN PAAR VOORBEELDEN
Recente voorbeelden uit mijn eigen praktijk om onderzoek op een 'niet-digitale' manier over de bühne te krijgen zijn: het overbrengen van customer journey experience via animaties, inzet van acteurs in het begrijpelijk maken van doelgroepen en gebruik van online quizzen/games om inzichten over te brengen. De komende jaren gaan we dit soort middelen steeds meer tegenkomen, is mijn verwachting. Voor marktonderzoekbureaus de vraag of zij dit als hun core business gaan zien of ze dat aan andere partijen gaan overlaten.

'AANLEREN' ALS NIEUWE COMPETENTIE
Voor marktonderzoekbureaus die deze stap willen gaan wagen, is het besef belangrijk dat marktonderzoek bedoeld is om mensen iets te leren. Dus dat het 'aanleren' van nieuwe inzichten een belangrijke competentie is, naast het kunnen doen van goed onderzoek. Die competentie zal dus belegd moeten worden in de organisatie. En er zijn partners nodig om deze leermiddelen te realiseren.

DE TOEKOMST?
So, what's next? De vraag naar dit soort oplossingen is groeiende. De mogelijkheden zijn eindeloos als je het mij vraagt. Hoe eindeloos? Dat zullen de komende jaren uitwijzen. Heb je zelf ervaringen op dit gebied die het delen waard zijn? Deel ze bij de comments!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie