Unilever doet 'normaal' in de ban bij verzorgingsproducten

Vanaf volgend jaar zal het woord 'normaal' niet meer voorkomen om haartype of huidskleur te omschrijven.

Unilever zegt nee tegen normaal.

Unilever gaat het woord 'normaal' niet meer gebruiken in de omschrijving van hun schoonheids- en verzorgingsproducten. Het bedrijf doet dat in een poging om meer inclusief te worden. Ook gaat het moederbedrijf van Dove en Rexona de huidskleuren en lichaamsvormen van de modellen in hun advertenties en mediacampagnes niet meer digitaal bewerken.

Vanaf maart volgend jaar zal het woord 'normaal' niet meer voorkomen om haartype of huidskleur te omschrijven op zo'n tweehonderd schoonheids- en verzorgingsproducten van Unilever.

 

Advertentie
advertisement

Unilever neemt het besluit na kritiek die het bedrijf kreeg op de non-inclusiviteit van hun advertenties en benamingen van hun producten. Afgelopen zomer veranderde de Indiase divisie de naam van zijn witmakende gezichtscrème Fair & Lovely in Glow & Lovely. Het gebruik van de woorden "eerlijk," "wit" en "licht" op de verpakking van de crème en in reclame-uitingen, suggereert volgens Unilever ten onrechte een uniek schoonheidsideaal. In 2017 kreeg het bedrijf kritiek op een advertentie van Dove, waarin een zwarte vrouw haar topje uitdoet om een witte vrouw te onthullen.

'Belangrijke stap'

'We weten dat alleen het verwijderen van het woord 'normaal' niet het probleem oplost, maar we geloven dat het een belangrijke stap is in de richting van een meer inclusieve definitie van schoonheid', zegt Sunny Jain, hoofd van Unilevers departement voor schoonheid en persoonlijke verzorging.

Darkie

Unilever is lang niet het enige merk dat worstelt met productnamen. Colgate-Palmolive houdt als gevolg van de discussie de naam van zijn Chinese tandpastamerk Darlie tegen het licht. Dat merk, dat vroeger Darkie heette, heeft een zwarte man met een hoge hoed als logo. PepsiCo veranderde eerder de naam en het logo van pannenkoekenmerk Aunt Jemima en levensmiddelenreus Mars past de naam en het logo van het merk Uncle Ben's (rijst en sauzen) aan. Ook andere bedrijven denken na over het wijzigen van bepaalde merknamen.

Lees ook:

Racistische reclames anno 2020: waarom blijft het maar misgaan?
Racistische producten verdwijnen uit schap: 'Noodzakelijk, maar niet genoeg'

(ANP/Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Advertentie