Verantwoord ondernemen: Danone behaalt B Corp-status

De certificering door B Corp bevestigt het bedrijfscommitment voor welzijn van mens en planeet.

Duurzaam ondernemen
Website Danone

Danone Zuivel Nederland heeft de certificering B Corp gekregen. Dat is een erkenning voor de inzet van de zuivelaar voor het welzijn van mens en planeet. Deze internationale en onafhankelijke vorm van certificering bevestigt de kwaliteit van sociale- en milieunormen in de bedrijfsvoering en wordt toegekend door de onafhankelijke organisatie B Lab.

Danone Zuivel Nederland zegt zich van meet af aan gecommitteerd te hebben aan een aanpak die mens en planeet ten goede komt. ‘Middels uitgekiende bedrijfsprocessen produceren en verkopen we onze verse zuivelproducten met respect voor medewerkers en transparantie richting consument.’ De visie van het bedrijf ligt in het verlengde van het  tweesporige beleid op zowel economisch succes als sociale vooruitgang (‘One Planet. One Health’, vanaf 1972).

Proces van een jaar

Om het B Corp certificaat te kunnen behalen heeft Danone Zuivel Nederland een audit moeten doorstaan op basis van sociale- en milieunormen. Een minimum van 80 punten is vereist voor certificering. Er zijn wereldwijd meer dan 3 duizend bedrijven B Corp-gecertificeerd, waaronder ongeveer 68 in Nederland. Na een proces van een jaar is Danone Zuivel Nederland met een score van 89,4 punten onderdeel van de B Corp beweging geworden.

Over B Corp

De B Corp-beweging verenigt bedrijven overal ter wereld die zich inzetten voor een verantwoorde bedrijfsvoering en die voldoen aan de hoogste normen van transparantie en verantwoordelijkheid. Danone: ‘Deze erkenning versterkt onze ambitie om medio 2030 één van de eerste B Corp multinationals ter wereld te zijn.’ Op dit moment zijn reeds 20 Danone entiteiten wereldwijd B Corp gecertificeerd, die gezamenlijk meer dan 30 procent van de wereldwijde omzet vertegenwoordigen.

De B Corp certificering, die in 2006 in de Verenigde Staten werd opgericht door drie ondernemers uit Philadelphia, is bedoeld om een verantwoordelijker bedrijfsmodel te promoten. De B Corp certificering wordt toegekend op basis van een vragenlijst over de sociale, ecologische en maatschappelijke prestaties van de onderneming en haar inzet voor transparantie en verantwoordelijkheid. Indien de antwoorden een minimum van 80 punten genereren, worden de bewijsstukken onderzocht door B Lab, de non-profit organisatie die zich bezighoudt met de certificering, en na verificatie wordt een eindscore toegekend, die om de twee jaar wordt herzien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie