Waarom adblockers blocken geen goed idee is

Defensief gedrag helpt niet. Uitleggen dat internet niet gratis is, wel.

Hoorden we eerst vooral het geluid van de consument die zich door middel van adblockers verzette tegen online advertenties, nu reageren op hun beurt de online uitgevers. Nu zij adblock-gebruikers wereldwijd de toegang tot hun website weigeren, vind ik het een uitgelezen moment weer een update te geven over de discussie omtrent adblockers. Die is namelijk nog lang niet over. 

Gaan we adblockers blokken?
In navolging van onder andere de New York Times ging recent een groep Franse media, waaronder websites van kranten, radio- en televisiezenders, gezamenlijk een week lang de gebruikers van adblockers weren. Bezoekers die een adblocker-programma gebruikten werden direct verzocht deze uit te zetten. Deden ze dat niet, dan werd hen de toegang tot de site in sommige gevallen helemaal geweigerd. De actie is een initiatief van de Franse brancheorganisatie Geste, om aan te tonen dat “content en diensten niet gratis zijn”.

Mijn Franse collega’s hebben volkomen gelijk. Internet is niet gratis. Maar om nu iemand direct de toegang te ontzeggen is in mijn ogen een (te) grote stap.

Gelukkig ben ik niet de enige die hier zo over denkt. In Nederland pakken we vooralsnog de adblocker-problematiek op een andere wijze aan, maar zeg natuurlijk nooit nooit. Misschien gaan ook hier websites uiteindelijk op zwart.

In de markt hoor ik ook wel die geluiden, maar dat moet wel altijd de laatste strohalm zijn. Een strohalm die we moeten proberen te voorkomen. Want dat is defensief gedrag en daarmee lopen we eigenlijk weg voor onze eigen verantwoordelijkheid. Als sector hebben we zelf voor deze situatie gezorgd.

Adblockers-gebruik terugdringen
Maar als we defensief gedrag willen vermijden, hoe moeten we de adblocker-problematiek dan wel oplossen?

Door de ingeslagen weg te volgen. De Nederlandse markt heeft namelijk in het afgelopen half jaar niet stilgezeten. Het bedrijfsleven is de dialoog aangegaan met de consument. En mede dankzij deze inzichten zijn we inmiddels de volgende fase van standaarden voor digital advertising ingegaan.

As we speak zijn voor de voor de Nederlandse markt aangepaste internationale L.E.A.N. (Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive ads) –principes gedeeld met alle publishers. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op de feedback van de Nederlandse internetters en worden nu samen met de Nederlandse publishers verder neergezet.

De consument toont begrip
Daarnaast is het jullie vast niet ontgaan dat de publishers in Nederland druk bezig zijn met de consument uit te leggen dat het Internet niet gratis is. In groepsverband, via , maar ook ieder is voor zich aan het beoordelen op welke wijze zij per product of merk een dialoog aan kunnen gaan met de consument.

De doelstelling is overigens voor een ieder gelijk: komen tot een goed afgewogen propositie waarmee zowel met consument als adverteerder op lange termijn een gebalanceerde en houdbare relatie opgebouwd kan worden. 

Na L.E.A.N nu ook D.E.A.L
Een logische volgende stap in de dialoog met de consument is de DEAL-methodiek, ontwikkeld door het IAB Tech Lab. DEAL moet het voor uitgevers gemakkelijker maken om adblockers te deblokkeren. Het is een hele simpele procedure die uitgevers kunnen volgen.

De basis van DEAL? Je moet het zelf doen en op een vriendelijke manier, stap-voor-stap, de dialoog aangaan met de consument. Praat met hen zoals je ook met je familie en vrienden zou praten.

D: Detect ad blocking, in order to initiate a conversation;

E: Explain the value exchange that advertising enables;

A: Ask for changed behavior in order to maintain an equitable exchange;

L: Lift restrictions or Limit access in response to consumer choice.

Samen komen we er wel
In Nederland is de DEAL-werkwijze al door een aantal uitgevers omarmd en uitgevoerd. En dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Er gaat niets boven het voeren van een ‘persoonlijk’ gesprek. Door continu te vertellen dat de focus altijd ligt op het verbeteren van de gebruikerservaring moeten consumenten en bedrijven hier samen uit gaan komen.

Ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in en zal binnenkort ook cijfermatig aantonen dat zowel de ervaring van consumenten als het bedrijfsleven in de afgelopen maanden aanzienlijk is verbeterd.

Advertentie
advertisement

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie