BVA roept adverteerders op: 'Dwing transparantie af'

De adverteerdersbond reageert op de commotie rond het ANA-rapport.

De BVA heeft op de eigen  een reactie geplaatst op het vorige week verschenen rapport van de Amerikaanse adverteerders vereniging (ANA) over het gebrek aan transparantie in de mediabranche. &;Transparantie is al jaren een speerpunt van BVA en het ANA-rapport maakt duidelijk dat dit onderwerp actueler is dan ooit.&

Frenkel Denie, voorzitter BVA: &;Half the money I spend on advertising is wasted. The trouble is, I don’t know which half (John Wanamaker, 1889 – 1922). Digital is het eerste medium voor adverteerders na 110 jaar, waarmee je de effectiviteit zelfs real time kunt meten. Het kan niet waar zijn, dat de helft van het geld nu verloren gaat ten gevolge van intransparantie in de digital media. Het lijkt erop dat we teruggaan naar de &;Mad Men’ tijden van de jaren 50/60, terwijl we juist in een &;Math Men&; marketingevolutie zitten. Vandaar dat BVA pro-actief via specialistische trainingen en workshops adverteerders bijspijkert op wat je nu werkelijk voor wat betaalt. Zeker voor de kleinere en middelgrote adverteerders is het van belang om dit te begrijpen omdat zij vaak niet over de interne specialisten beschikken.&;

Uit het ANA-rapport blijkt onder andere dat het met name aan de digitale kant totaal ontbreekt aan transparantie en dat een groot deel van het geld dat adverteerders betalen niet bij de uitgevers terecht komt. De marges op RTB en programmatic liggen volgens het rapport tussen 30 en 90 procent. 
Die cijfers vindt de BVA niet vreemd. &;BVA heeft 1,5 jaar geleden digital een hoge prioriteit gegeven binnen de vereniging. We ontwikkelen activiteiten om het kennisniveau van onze leden te vergroten en de leden weerbaar te maken.&;

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie