Cherry pickers bestaan

Ze vallen in de winkelende massa niet op, maar ze bestaan wel degelijk: cherry pickers. Oftewel mensen die zeer gericht naar de winkel gaan om louter en alleen de speciale aanbiedingen in hun karretje te laden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Duitse GfK Panel Services Consumer Research nam hun gedrag onder de loep. Het gaat in Duitsland om 22% van de bevolking, die meer dan 27% van hun levensmiddelen en drogisterij-artikelen in promoties aanschaffen. De groep die om voordelig uit te zijn voornamelijk huismerken koopt omvat 30%, maar de groep merkartikelenkopers is nog altijd de grootste: 42%. Merkproducten maken 80% van hun totale aankopen uit. Het profiel van de koopjesjager:

- meestal tussen de 30 en de 59 jaar
- bovengemiddeld inkomen
- behoort tot de middenklasse
- bezoekt gemiddeld drie winkels meer dan gemiddeld om in zijn behoeften te voorzien
- wisselt vaker van merk
- koopt buitenproportioneel veel bij winkels als Schlecker, Wal-Mart e.d., maar niet bij EDLP-aanbieders

Abstract van MMD uit Marketing Journal, 4/2000

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie