Consumentenbond wil dat Philips consumenten compenseert voor verboden prijsafspraken

Philips maakte tussen 1996 en 2006 prijsafspraken met andere beeldbuisfabrikanten, zoals Samsung, LG en Panasonic.

No cure No pay
Consumentenbond

De Consumentenbond is een bodemprocedure gestart tegen Philips vanwege de verboden prijsafspraken die het concern jarenlang maakte. De bond spreekt van 'een volgende stap op weg naar compensatie nadat een eerdere juridische procedure en pogingen om tot een schikking te komen op niets uitliepen'.

 Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Philips en een aantal andere beeldbuisfabrikanten hebben zich jarenlang verrijkt over de rug van consumenten, die zo’n 10 procent teveel betaalden voor hun televisies en computermonitors. We hebben geprobeerd om met Philips tot een snelle oplossing te komen, maar dat is niet gelukt. Maar linksom of rechtsom, dat geld moet terug naar de consument. Daarom stappen we nu naar de rechter.

Advertentie
advertisement

Aansprakelijkheid

De Consumentenbond vraagt de rechter vast te stellen dat Philips aansprakelijk is voor de volledige schade die door het kartel is veroorzaakt. Direct schadevergoeding eisen voor alle gedupeerden in één keer kan volgens de Consumentenbond in dit geval niet. 'Er is weliswaar onlangs een wet aangenomen die dit wel mogelijk maakt, maar die is niet van toepassing op zaken die zich voor het indienen van de betreffende wet hebben voorgedaan.'

Boetes

Philips maakte tussen 1996 en 2006 prijsafspraken met andere beeldbuisfabrikanten, zoals Samsung, LG en Panasonic. Als gevolg hiervan betaalden consumenten jarenlang teveel voor hun televisies en computermonitoren. Voor zijn aandeel in het beeldbuizenkartel moest Philips in  totaal 509 miljoen euro aan boetes betalen.

Oproep tot aanmelding

De consumentenbond heeft een speciale webpagina in het leven geroepen, waarop consumenten die voor compensatie in aanmerking willen komen, zich kunnen aanmelden.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie