De tweet die alle andere tweets overbodig maakt

“Reputatiemanagement steeds meer onderdeel van marketingstrategie. Social media spelen daarbij een belangrijke rol.” Deze tweet kwam ik onlangs tegen (11/1/13). En, zoals met de meeste tweets, scan/lees ik ze en denk dan iets tussen ‘zal wel’ en ‘was er toch nog een open deur te vinden’. Maar deze deed iets anders. Deze intrigeerde me. Ik vroeg me af: wat wordt er nu eigenlijk gezegd? Wat wil de afzender precies met me delen? Welk inzicht wordt hier de wereld in geslingerd?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nog een keer: “Reputatiemanagement steeds meer onderdeel van marketingstrategie. Social media spelen daarbij een belangrijke rol.” Laten we deze maximaal 140 karakters tellende openbaring eens nader onder de loep nemen. We beginnen met ‘Reputatie’. Op zich al een redelijk groot begrip. Geen idee hoeveel definities van of visies er op reputatie zijn, maar het zijn er genoeg. Maar we hebben het niet sec over reputatie, maar over Reputatiemanagement. Natuurlijk heel belangrijk, management, want anders gebeurt er natuurlijk maar wat. Stel je de gevolgen op de sociale media eens voor.

Maar het gaat niet los om reputatiemanagement: Reputatiemanagement wordt steeds meer onderdeel van marketingstrategie. En zo leren we twee dingen: 1) het was voorheen nog niet het geval, want anders zou het dat niet hoeven te worden. En 2) we zijn er nog niet, want het wordt steeds meer. En het is blijkbaar nog niet genoeg, want anders lazen we wel dat het er onderdeel van is geworden. Dat we er nog niet zijn is spannend. Want betekent dit dat er al wel organisaties zijn waar dit het geval is, maar nog niet overal? En als dit zo is, is dit dan eigenlijk een opdracht om dit wel te doen: ‘Jongens, alsjeblieft: maak reputatiemanagement onderdeel van de marketingstrategie, want de gevolgen zijn niet te overzien!’ Dan ben ik toch blij dat ik deze tweet mee heb kunnen pakken!

Maar het kan ook betekenen dat het om een inhoudelijk vraagstuk gaat, namelijk: het reputatiemanagement-denken, de theorie, wordt meer en meer onderdeel van de marketingstrategie. Voor het gemak nemen we dan maar even aan de marketingstrategie-theorie. Dit levert weer de vraag op, hoe krijgen we deze nieuwe supersynthese nou weer in de hoofden van de beroepsgroep? Net nu net ‘Nu’ is verschenen. En als we het theoretisch bezien, wordt het ook weer belangrijk om te weten welk theoretisch model ze dan eigenlijk voor ogen hebben om te integreren in de marketingstrategie. De theorie daarvan dan natuurlijk. Maar, wat het ook wordt, we hebben iets groots te pakken.

Nog een keer: “Reputatiemanagement steeds meer onderdeel van marketingstrategie. Social media spelen daarbij een belangrijke rol.” En dan. De uitsmijter. Want we weten ondertussen dat we aan de vooravond staan van een flinke (praktisch of theoretische) paradigmawisseling, maar we zijn er nog niet. De complexiteit neemt exponentieel toe, want in de samensmelting van twee werelden spelen de social media een belangrijke rol.
Ze spelen een rol. Maar welke rol eigenlijk? Social media als acteur op de voorgrond, als iemand waar we voor naar de theaters gaan, waar we voor klappen? Of social media meer als de Mossad. Op de achtergrond. Je weet dat ze een rol spelen als er weer ergens een Iraanse atoomgeleerde in een verkeerde auto stapt, maar je weet nooit precies hoe en wat. Spannend. Mark Zuchenberg als hoofd van de ‘CIA’.

En ze spelen niet zomaar een rol. Ze spelen een belangrijke rol. En dat levert de vraag op: hoe belangrijk eigenlijk? Belangrijk in de zin van een understatement, dus de sociale media zijn eigenhandig verantwoordelijk voor deze fusie. Of belangrijk in de zin van: ze dragen bij aan een proces wat al in gang was gezet? Eigenlijk kun je deze laatste zin aan heel veel andere zinnen plakken. Even een kop uit de krant (FD): “Populariteit democratie in geding als politiek faalt. Social media spelen daarbij een belangrijke rol.” Zeg nou zelf, dat klinkt toch goed? Eigentijds.

Laatste keer: “Reputatiemanagement steeds meer onderdeel van marketingstrategie. Social media spelen daarbij een belangrijke rol.” Wat kun je allemaal kwijt in die 140 tekens. Veel en weinig tegelijk. Hou zou deze tweet er kunnen uitzien als er geen restrictie van 140 karakters zou zijn? Nog wel kort, denk ik. Misschien iets als: "De identiteit van de organisatie is echt heel belangrijk voor reputatiemanagement. Het organisatiemerk moet strak samenhangen met de marketinginspanningen. Issues beïnvloeden zaken en strategie en leiderschap gaan hand in hand. En social media spelen hierbij een belangrijke rol want echt iedereen zit erop."

Zo. Nu hoeft u geen tweet, artikel of boek meer te lezen.

Geniet van de vrije tijd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie