Digitaal MOETEN we allemaal

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grote jongens afgelopen dinsdag op de derde . Onder andere Nike, Microsoft en AH kwamen vertellen hoe zij hun online strategie implementeren in hun marketingmix. Online presence is belangrijk. Sterker nog: om als merk succesvol te zijn is online presence is verplicht!

We moeten, maar hoe dan?

Als marketeer is de online strategie als onderdeel van de totale marketing van essentieel belang. Toch blijkt dat veel (ervaren) bedrijven moeite hebben met de stap naar online interactie. Er zijn talloze ‘’dit moet je doen om hiermee online succesvol te zijn’’ tips, tricks, tweets en tools. Echter, deze theorie in praktijk brengen is vaak iets lastiger. Daarom werd er tijdens het congres DWWA10 (Digitaal Willen We Allemaal 2010) vooral ingegaan op de praktische kant van het verhaal. De strategieën van de succesvolle sprekers kwamen in hoofdlijnen overeen.

Andere wegen, dezelfde doelen

Succesvolle bedrijven dienen flexibel te zijn en zich aan te passen aan hun omgeving, hierbij vasthoudend aan hun identiteit. Ook online geldt dit: in principe wil je online naar hetzelfde doel toe ‘’wandelen’’ als offline, al gebruik je andere schoenen en neem je andere wegen. Hierbij houd je vast aan je visie, missie en strategie. Ook online moet duidelijk zijn wat je wil bereiken en hoe. Op deze manier is het ook inzichtelijk te maken of je de juiste koers vaart.

De klant centraal, as usual

De klant centraal stellen is al eeuwen oud. Albert Heijn bijvoorbeeld vraagt haar klanten al 120 jaren ’’kan ik u helpen?’’ en ziet nu mogelijkheden om dit via de handige iPhone-applicatie te doen . Het digitale tijdperk biedt Nike de mogelijkheid haar doelgroep nog beter te faciliteren, bijvoorbeeld door , waarbij individuen op maat gemaakte schoenen kunnen bestellen. Het digitale tijdperk faciliteert bedrijven dus om hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn.

Brand butlers, serving is selling

De klant staat centraal. Maar om relevant te blijven als merk, moet je de klant wel kunnen voorzien in wat hij nodig heeft. Dit is geen product of dienst, maar een complete oplossing of beleving. Hiervoor gebruik je alle middelen die hierbij bruikbaar en relevant zijn. In de digitale wereld zijn de middelen (en daarmee de mogelijkheden) om waardevolle content aan te bieden explosief toegenomen. De producten en diensten worden onderdeel van de oplossing of beleving die je als bedrijf aanbiedt. ‘’’’ is waardevol als het helpt de behoefte van de klant te bevredigen.

Van content naar context

De middelen die je als bedrijf kunt gebruiken zijn oneindig. Een creatieve en slimme toepassing is belangrijk om de content relevant te houden. Hierbij gebruik je verschillende middelen om verschillende delen van je boodschap te communiceren. Deze ‘’’’ is contextspecifiek: een merk praat met haar klanten wanneer zij dat willen op de manier die zij willen: je mag meespelen als je volgens de regels van je gemeenschap handelt. De kunst is om relevant te zijn door op de juiste manier op de juiste plaats de juiste informatie te delen.

Online Offline

Volgens Jeroen Blaauw, de man achter Appie, is iedereen in 2010 altijd en overal online. Online is niet meer weg te denken en daarbij is het heel goed mogelijk om de mogelijkheden op elkaar aan te laten sluiten in een goed geïntegreerde marketingmix: ‘’online werkt niet vervangend, maar complementair”, aldus James Jeyne van Nike.

Eerlijkheid duurt het langst

Door het internet is heel inzichtelijk geworden hoe men zaken doet. In het digitale tijdperk is transparantie en oprechtheid in het zakendoen daarom nog belangrijker dan ooit. Alleen oprechte bedrijven zullen op de lange termijn overleven. Al is een leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. En deze waarheid zal zich vervolgens als een vuurtje verspreiden!

Digitaal willen we ze je allemaal

Online absentie wordt bestraft. Zo ook oneerlijk gedrag. Wie niet relevant is, wordt niet uitgekozen. Zorg dat je volgens de regels van je klanten handelt. Kom je dan ook nog eens met iets goeds? Dan kan het best leuk worden!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie