Premium

Dit zijn de 100 spraak- en smaakmakers van de marcom-industrie

Adformatie100 weerspiegelt 3 trends van 2016: digitaal, oer-reclame en pro-social

Beeld: de top-3 van de Adformatie100 (vlnr): Aad Kuijper, Victor Knaap en  David Snellenberg (Foto: Paul Ridderhof)

1. Victor Knaap, MediaMonks (4)

‘Werkt hard aan het succesvol reshapen van MediaMonks op alle gebieden waar dat kan’, roemt Simon Neefjes van TBWA.

‘Inspirerend als ondernemers en vanwege hun drang naar topkwaliteit fantastisch om mee samen te werken’, zegt Mark Woerde, die Wesley ter Haar meeneemt. ‘En ze zijn ook nog ‘s super aardig.’

Opportunistisch ondernemer met visie, humor, ballen, hart en ziel, aldus Jacques Vereecken van TheBoardRoom. Met recht Nederlands trots Internationaal, wint alles wat los en vast zit en runt groot bureau op een moderne manier, zegt Rens Plandsoen.

&;Heeft samen met zijn compagnons een fantastisch bedrijf neergezet’, aldus René Zeedijk van MediaScience. ‘Is goed aanwezig in de mediawereld en staat aan de top in de wereld van de digitale productie.’

Hoe MediaMonks vanuit de Hilversumse garage naar grote internationaal hoogtes is gestegen is respectabel en bewonderenswaardig, verklaart Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design, waar Knaap mede-aanstichter van was.

En van de Digital Design-master-opleiding die in 2016 van start gaat. Collega Wesley ter Haar gunt Victor de nummer-1-plek. Want: ‘De internationale uitbouw gaat gestaag door, en de ambitie neemt nog wat grotere vormen aan.’

 

2. Aad Kuijper, Alfred (8)

‘Wars van modeverschijnselen, houdt onvoorwaardelijk van reclame, en weet daar vele vakgenoten mee aan te steken’, licht Dick van der Lecq van Etcetera toe.

‘In ons vak draait het om creativiteit’, weet Rob Benjamens van Brands & Business Architect, ‘en als je drie van de Top 12 STER Loeki’s op je naam hebt staan, dan heb je een grote bijdrage aan ons vak geleverd. Chapeau.’

Reclamerots in de branding, vindt Meindert van den Heuvel van Interbest. ‘Begrijpt, in een tijdgeest van Big Hypes,  als enige nog waar reclame om draait en voor moet staan. En is altijd bereid om dat vriendelijk en relativerend toe te lichten.’

Erik van Engelen van Eneco noemt hem de meest commerciële creatief van Nederland.

‘Hij schiet met scherp, recht in het hart van consumenten.’ Jack de Graaff van Mensch: ‘Hij maakt op eigen authentieke wijze reclame voor reclame.’

‘Is zichzelf gebleven, menselijk reclamedier, bewijst dat tv nog steeds springlevend is’, analyseert Jan Rijkenberg van BSUR. ‘Maakt reclame zoals reclame bedoeld is en maakt werk van constante kwaliteit’, vindt Frieda Ulsamer de Waard van Kokoro.

Aleks Fiege van Unilever noemt hem de godfather in creatievenland. ‘Ondanks zijn staat van dienst nog vol passie en drive om goed werk te leveren.’

Een subtiele vakman, aldus copywriter/columnist Jan Bennink. ‘De enige die het vak van commercials maken nog honderd procent beheerst.’

 

3. David Snellenberg, Dawn (6)

‘David brengt inhoud en intelligentie, wat gek genoeg heel vaak ontbreekt’, stelt Christian Borstlap van Part of a Bigger Plan vast. ‘Doorgrondt als copywriter merken als geen ander, en blijft dicht bij zichzelf’, vindt Dick Buschman van Achtung!

‘Misschien wel de beste copywriter van Nederland, en fijne samenwerker’, vindt diens collega Boris Nihom.

‘Strategische creatief, verbinder van alle disciplines & fijne denker over de merken van morgen’, aldus Dinesh Sonak van ADCN.

‘Weet hoe je een merk moet bouwen en bovenop de golf moet blijven surfen’, zegt zijn signature klant Roel Welsing van Triodos Bank. Ewoudt Boonstra van Mr. Boonstra komt met een formule: Idee x smaak x executie = inhoudelijk werk.

Gerespecteerd door oud en jong in de reclame en een voorbeeld voor velen, vindt Reinier Steures van Natwerk, die hem ook een leuk en fijn mens vindt. David maakt reclame die echt ergens over gaat en daar schreeuwt ons vak om, zegt filmmaker Johan Kramer.

Patrick Roubroeks van Xsaga: ‘Omdat hij esthetisch mooi en effectief werk maakt.’ De snuggerste van het hele stel, concludeert Jan Bennink.

 

4. Darre van Dijk, TBWA (19)

Vorig jaar nog nieuw binnen op 19, dit jaar richting top dankzij zijn benoeming tot chief creative officer van TBWA\Neboko Groep na tien jaar Ogilvy & Mather Amsterdam.

‘Wat een drive en creatieve energie, heerlijk’, schetst Mark Woerde. ‘En hij is nog aardig ook.’ Victor Knaap omschrijft hem als ‘award winning one man band’.

Maar: ‘Wie leert Darre begrotingen maken?’ TBWA-collega Rik Ledder vindt hem de ‘beste storyteller’ – ‘Hij weet iemand te raken. Is van deze tijd.’

Heeft het in zich om het verschil te maken, denkt Willem van der Schoot van Lemz. ‘Komt er nog niet altijd uit, maar zijn beste jaren komen waarschijnlijk nog.’

Johan Kramer roemt zijn aanstekelijk enthousiasme en fijn onaangepast gedrag.

 

5. Ruud de Langen, Mindshare Nederland (3)

Mindshare Netherlands werd Cross Media Bureau van het Jaar 2015 en het meest bekroonde AMMA-mediabureau. Enorm bevlogen, vindt Erik van Engelen van Eneco. ‘Mediadier, messcherp, professioneel, strateeg en realist.’

‘Baas van het meest succesvolle mediabureau, draagt veel bij aan het mediavak, is zeer actief voor VEA en 24Festival, durft zijn mening te uiten’, is Mark Termeer van Adfo Groep vol lof.

‘Al jaren DE mediaman van Nederland’, vindt Aleks Fiege van Unilever. Durft iets te zeggen. Daarom geprezen cabaretier, van Libelle Zomerweek tot Toomler (tevens orgasme-expert).

 

6. Peter de Mönnink, Sanoma/SBS (20)

Rijzende ster, maar moet uitkijken zichzelf niet voorbij te lopen, waarschuwt Bert Kamp van Rabobank. Hij noemt de ex-Reed Business-man (tot eind 2013) een hervormer met lef. Durft rigoureuze keuzes te maken, vindt Ruud de Langen.

‘Schoonde het tijdschriftportfolio op, en trok zelf de synergie tussen SBS en Sanoma vlot door CEO-positie in beide bedrijven te bezetten. Wist de relatie met John de Mol te normaliseren.

Last but not least: grote affiniteit met digital en data.’ Strategisch sterk. ‘Weet roer om te gooien binnen een logge organisatie als Sanoma’, zegt een vakgenoot. ‘Sanoma floreert en marktaandelen SBS stijgen substantieel.’

 

7. Dick Buschman, Achtung! (10)

‘Nu al voorloper en gaat in ons vak een toonaangevend voorbeeld worden’, zegt Rob Benjamens. Online sterke merkenbouwer, vindt Roel Welsing van Triodos Bank. Een inspirator voor velen en zeker voor mijzelf, begint Bert Hagendoorn van Dutch Digital Design.

‘Hoe hij Achtung! naar bureau nieuwe stijl heeft getransformeerd met het nieuwe Kraftwerk als onderdeel, was een gewaagde maar sterke zet. Spant zich daarnaast in voor dingen die het vak beter maken waaronder Dutch Digital Design, Digital Dinner Amsterdam en recent het Esprix-bestuur.’

Naast topbureauman ook verstand van innovatie en interactie, vindt Erik van Engelen van Eneco. ‘Inspireert als geen ander.’ Klanten willen met hem werken, stelt Reinier Steures van Natwerk vast.

‘Fijn mens. Groeit met Achtung! op een heel slimme manier. Dat zouden meer bureaus moeten doen.’

Tom de Bruyne van SUE Amsterdam geeft credits voor de definitieve doorbraak en transformatie van Achtung! van digitaal naar lead agency.

 

8. Bram Westenbrink, Heineken (43)

‘Moderniseert de wijze waarop bureaus en adverteerders samen merken bouwen’, aldus Dick Buschman van Achtung! Blijft vernieuwen, niet alleen met campagnes maar ook met het Hollywood Producer Model, zegt Frank Houben van KLM.

‘Verkondigt niet allen veranderingen, maar voert ze ook door’, weet Jacques Vereecken. ‘Zeer betrokken en continu op zoek naar innovatie’, zegt Simon Neefjes van een van Heineken’s bureaus.

De tikje arrogante (zegt iemand) marketingdirecteur van Heineken is de snelst stijgende adverteerder ooit. Niet alleen om hoe hij Amstel, Brand en Heineken terug in het spoor krijgt, maar ook hoe hij innoveert (Heineken Vers) en met bureaus en media omgaat, verklaart Alfred Levi.

 

9. Adjan Kodde, Mirabeau, voorzitter DDA (-)

‘Baas van het grootste en meest succesvolle interactieve bureau van Nederland’, kenschetst Mark Termeer van Adfo Groep. ‘Loopt ver voor de sector uit.’

Voorzitter Dutch Digital Agencies, leider in digitale transformaties met grote klanten zoals Transavia, zegt een vakgenoot. ‘Man met zeer sterke visie.’

 

10. Marc Oosterhout, N=5, voorzitter VEA (5)

Willem van der Schoot ziet hem als een optimistische, slimme denker. ‘Een van de motoren achter het N=5-succes. Zorgt ook dat de VEA eindelijk een mening heeft.’

Kyra Roest van Dare to Difr noemt hem de allerbeste strateeg van Nederland. ‘Als voorzitter van de VEA durft hij achter nieuwe initiatieven te staan.’  Ja, de beste strateeg verbonden aan een bureau, zegt ook Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders. Zij waardeert zijn inzet voor het vak als VEA-voorzitter.

‘En niet te vergeten: N=5 is al jaren een leidend bureau.’ Heeft vernieuwing van Effie en VEA mooi doorgevoerd. Ondertussen is zijn bureau uiterst succesvol met de nieuwe generatie N=5’ers, knap aangestuurd om jezelf misbaar te maken, aldus Rens Plandsoen.

 

11. Christian Borstlap, Part of a Bigger Plan (23)

Jaloersmakend hoeveel lol en enthousiasme er uit zijn werk straalt, zegt Frank de Ruwe van Natwerk. ‘Grenzeloos talent, met bijzondere eigengereidheid en uitzonderlijk voorbeeldige attitude’, lauwert Saskia Kok van Bonkers de ontwerper.

Hét voorbeeld dat echte creativiteit een ambacht is, stelt David Barens van Ondertussen.nl. Legt nieuwe verbindingen in en buiten het vak, zegt Jenny Elissen van NewGenes.

‘Geeft Nederlandse creatieven een internationaal gezicht’, aldus Patrick Roubroeks van Xsaga.

 

12. Simon Neefjes, TBWA (9)

‘Een effectieve denker in een poel van prietpraat en besluiteloosheid’, looft Christian Borstlap van Part of a Bigger Plan. Onmisbaar, zegt Sander Volten van Kingsday.

‘De allerbeste in commerciële creativiteit: snapt consumenten, herkent creativiteit, weet wat verkoopt’, analyseert een ander.

 

13. Mark Woerde, Lemz (1)

Weet inhoud en commercie goed te combineren, een voorbeeld voor het vak, zegt Roel Welsing van Triodos Bank. Zijn beginnen vanuit betekenis spreekt me aan, zegt Jenny Elissen van creatief netwerk New Genes. Onvermoeibaar om nieuwe wegen te vinden om met creativiteit de wereld beter te maken, zegt zijn partner Willem van der Schoot.

 

14. Christian van Thillo, Persgroep (17)

Mediaman in hart en nieren die een stevige positie in Nederland heeft opgebouwd in meerdere mediumtypes, diagnosticeert Ruud de Langen van Mindshare. ‘Laat zijn invloed ook in Brussel bij de Europese Commissie gelden als het om bijvoorbeeld frenemy Google gaat.’ Bert Kamp van Rabobank noemt hem een echte mediaondernemer. ‘Brengt dood hout tot leven.’

 

15. Wesley ter Haar, MediaMonks (16)

Dinesh Sonak eert hem als ‘Top 10 wereldspeler in digitale productie en innovatie’. Praat 5 minuten met Wesley en je weet dat hij in de top 3 van deze lijst moet staan, zegt Hans Brouwer van MassiveMusic.

MediaMonks heeft dit jaar ongelooflijk veel prijzen gepakt, memoreert  Jur Baart van Fitzroy, waaronder de 100ste FWA (Favourite Website Award). ‘Ze hebben een mooi imperium neergezet. Kwam ze laatst al tegen in een pitch en het wordt dus steeds lastiger om met hen te werken. Maar topbureau. Nationaal en zeker internationaal.’

 

16. Sandra Soskic, DDB & Tribal Amsterdam (89)

Vorig jaar nieuw op 89, nu als een komeet naar de top als hoogst genoteerde vrouw in de Adformatie100. Kerrie Finch van FinchFactor roemt haar drive. En meer: ‘Determination. Passion for creative excellence. A believer in true innovation. What’s not to love.’

Astrid Groenewegen van SUE Amsterdam: ‘Intelligentie en humor maakt haar tot de beste vrouwelijke ceo.’ Haar collega Ivo Roefs noemt haar een bron van energie. ‘Ze jaagt continue vernieuwing binnen het digitale veld aan.’

 

17. Lode Schaeffer, Indie (7)

Veroorzaakte met zijn energie en ideeën de wedergeboorte van de ADCN, zegt Hans van Dijk van Skipintro. Briljante kennis over creatieve processen en creatief leiderschap met oprechte passie voor alle mensen in het vak, vindt Dinesh Sonak. Kreeg in 2015 de GVR Coq d’ Grande Honneur.

 

18. Ivo Roefs, DDB & Tribal Amsterdam (25)

Houdt koers met een duidelijke visie, vindt KLM’s Frank Houben. Al jaren aan het roer van het meest consistent aan de top presterende bureau van Nederland, zegt zijn collega Sandra Soskic met ook een pluim voor zichzelf. Vincent Mispelblom Beyer van Flexfirm respecteert hem zeer.

 

19. Astrid Prummel, Adformatie (21)

Marc Oosterhout van N=5: ‘Ondanks dat ik het lang niet altijd met Astrid eens ben en we ook wel eens een conflictje hebben (louter professioneel) vind ik dat Adformatie onder haar leiding een nieuw elan heeft gekregen. Adformatie is breder, diepgaander en actueler geworden. Niemand die beter aanvoelt wat er speelt in ons vak.’

Bob van Es van SchaalX spreekt van de ongekroonde koningin van het vak. ‘Onmisbaar? Heel zeker.’ Sinds januari 2016 verkast naar FHV BBDO.

 

20. Jeroen van Erp, Fabrique en Topteam Creatieve Industrie (39)

Grensverleggend, visionair en sinds november 2015 hoogleraar (Concept Design) aan de TU Delft. Heeft de overheid weten op te schudden en de digitale/creatieve industrie op de kaart gezet, looft een vakgenoot. Met internationalisatie enorm veel betekend met zijn rol in Creatieve Industrie, heeft uiteenlopende creatieve branches met elkaar verbonden.

 

21. Richard van der Laken, De Designpolitie (-)

Trekker en duwer van What Design Can Do - dit jaar ook in Sao Paolo, roemt Jeroen van Erp van Fabrique. ‘Heeft het hart op de goede plek, heeft in hoge mate bijgedragen aan het nieuwe denken binnen de designwereld: van vorm naar relevantie.’ Dagan Cohen (SAAM, Upload Cinema, Museum Of The Image) roemt hem ook om zijn What Design Can Do, de internationale designconferentie over de impact van design.

‘Mooi voorbeeld van iemand die zijn vakgebied en zijn rol als ontwerper ter discussie stelt, mede uit onvrede over de designer als mooimaker.’

 

22. Erik van Engelen, Eneco (31)

Dick van der Lecq: ‘Doelgericht, regeert met vaste hand maar altijd op een prettige manier.’ Thought leader en evangelist, aldus een vakgenoot. Is Dutch Marketeer of the Year.

 

23. Thijs Biersteker, Maker (-)

De Daan Roosegaarde van onze creatieve industrie, kenschetst Rose Zandvliet van Radio 538. Geroemd als innovatieve bruggenbouwer. Mixt alle marketingdisciplines, creatief van de toekomst op kruising van business en creativiteit en innovatie, digitaal, analoog en startups. Duval Guillaume, Wieden+Kennedy, Moore en nu de wereld rond. Zoals met boekcover die jóu beoordeelt op thecoverthatjudgesyou.com.

 

24. Kerrie Finch, FinchFactor (-)

Sandra Soskic van DDB & Tribal prijst haar als verbinder en bruggenbouwer met imposant nationaal en internationaal netwerk. Volgens Piet Hein Smit van XXS de onmisbare ambassadeur van Nederlandse creativiteit op de internationale kaart. Knoopt klanten en belangen moeiteloos aan elkaar, zegt een vakgenoot.

 

25. Dinesh Sonak, ADCN (33)

‘Geeft bezielende en inspirerende leiding aan een totaal opnieuw uitgevonden ADCN ‘, ziet Hans Brouwer van MassiveMusic. ‘Is hard bezig de ADCN en Lampen weer relevant te maken’, weet Rose Zandvliet van Radio 538.

Kyra Roest van Dare to Difr: ‘Een pain in the ass om mee te werken. Maar sharp as a razor.’

 

26. Willem van der Schoot, Lemz (-)

‘Als je het mij vraagt’ – en dat doen we – ‘voor de buitenwereld de stille kracht van Lemz’, antwoordt Reinier Steures van Natwerk. ‘Bovendien ook erg leuk en fijn mens.’ Mark Woerde: ‘Mijn zakelijke partner, zonder hem was het nooit gelukt om met Lemz bijzondere dingen te doen.’

Bob van Es van SchaalX noemt hem een ‘mooi mens’. ‘Runt zijn bureau op onnavolgbare wijze.’

 

27. Tom de Bruyne, SUE Amsterdam (67)

Creatieve geest die de reclamewereld opschudt met zijn scherpe ideeën, prijst een vakgenoot. ‘Visionair inzake marketing.’ ‘Verfrissend, vernieuwend met humor en relativeringsvermogen.’ ‘Innoveert ons vak vanuit positivisme en niet vanuit kritiek’, zegt iemand.

 

28. Eva Ruiz, Vodafone (66)

‘Stelt met lef een fris pallet aan middelen samen dat het merk Vodafone spraakmakend houdt’, looft Dick Buschman van Achtung! ‘Zij maakt ruimte voor creativiteit en vernieuwing in een moeilijke categorie’, stelt Boris Nihom.

 

29. Hans Brouwer, MassiveMusic (11)

Durft groot te denken en creativiteit en Amsterdam een nieuwe boost te geven met A-dam, schetst Sandra Soskic van DDB & Tribal. Leendert Mulder van Leo Q ziet hem als pionier, innovator en voorbeeld van Nederlands ondernemerschap.

 

30. Bert Hagendoorn, consultant, Dutch Digital Design (24)

Zegt wat hij doet en doet wat hij zegt, prijst Kyra Roest van Dare to Difr de digitale spin in het web. ‘Betrouwbaar tot en met. Buiten dat is hij een uitermate prettig persoon om mee te werken. Bescheidenheid siert hem.  Bert makes things happen.’ Zoals The Embassy of Dutch Creativity.

 

31. Bas Welling, Wefilm (42)

‘Omdat hij reclame-Nederland internationaal op de kaart aan het zetten is met WeFilm’, verklaart Slaven Mandic van Wayne Parker Kent. Viralspecialist. Doet van zich spreken onder meer met rubriek op BNR Nieuwsradio. Grossiert in Lampen, Leeuwen, Eurobests.

 

32. Astrid Groenewegen, SUE Amsterdam (73)

‘Vernieuwende focus op het vak met behavioural design’, schetst Sandra Soskic van DDB & Tribal. ‘Gedreven en innovatief.’ Drijvende kracht achter het jonge en bijzondere bureau, beter: Behaviour Design Agency, zegt een vakgenoot. ‘Een vrouw met ballen. Killer in haar vak.’ Energiek, creatief en slim zijn andere kenmerken die je hoort.

 

33. Willem-Albert Bol, De Persgroep Nederland (79)

Maakt zich als marketeer hard voor creativiteit en brengt energie in het hele reclamevak, oordeelt Dick Buschman van Achtung!. Wouter Glaser van Glasnost roemt zijn passie voor het vak met zijn rol in het GVR.

‘Hij verkoopt de Persgroep-mogelijkheden als geen ander. Zowel persoonlijk als in gedurfde advertenties.’ Man met scherpe visie, duidelijke no nonsense-taal met bewezen resultaat, vindt Leendert Mulder van Leo Q.

 

34. Joris Merks-Benjaminsen, Google (-)

Winnaar PIM Marketing Literatuurprijs 2015 met zijn boek Online Brand Identity. Peter Mulder van GfK prijst hem als vechtjas en bruggenbouwer, die er persoonlijk aan heeft bijgedragen dat digital analytics van droom nu dagelijkse praktijk is geworden.

‘Weet als een van de weinige vakmensen programmatic om te zetten naar een bruikbaar middel voor media en marketeers’, zegt een vakgenoot. Pionier in digital advertising.

 

35. Alvaro Sotomayor, Wieden+Kennedy (37)

Hans Brouwer van MassiveMusic wil hem in de 100 voor zijn superbelangrijke rol en al z’n prijswinnende werk voor de internationale reclamewereld in Amsterdam. ‘Niemand die harder vecht voor talentontwikkeling dan Alvaro’, zegt oud-collega Rose Zandvliet.

 

36. Bas Korsten, J. Walter Thompson Amsterdam (-)

‘Knap hoe Bas met Ralph Wisbrun JWT heeft gereanimeerd en weer in de top 10 heeft getrokken’, vindt Dick van der Lecq. Diezelfde Ralph Wisbrun noemt zijn partner liefst drie keer: maakt met tomeloze energie het bureau creatief beter, moderner en aantrekkelijker. Moderniseert met ongekende energie een klassiek bureau, stelt Jack de Graaff van Mensch.

 

37. Bart Timmer, Czar (-)

Niet te missen in Nederland, al is reclamecreatief Edward Bardoul bang dat hij een uitstervend beroep uitoefent. ‘De kwaliteit van Nederlandse reclameblokken holt achteruit omdat iedereen zo druk is met het maken van apps en case films.’ Hij was de grappigste regisseur van Nederland en is nu een van de meest veelzijdige aan het worden, vindt Wilbert Leering van N=5.

 

38. Geert-Jan van der Snoek, TMG (-)

‘Indrukwekkend wat TMG onlangs heeft gepresenteerd’, vindt René Zeedijk van MediaScience de kersverse ceo. ‘Eindelijk een duidelijke koers en goede focus. Durft ook te investeren in goede mensen op de juiste plek.’

 

39. Paul Manuel, TamTam (81)

Verlegt grenzen. Zorgde afgelopen vijf jaar als voorzitter van DDA voor een zichtbare, groeiende en bloeiende branchevereniging voor de digitale industrie, zegt een vakgenoot. Meest gelauwerde baas van Nederland: ‘fantastische collega’, ‘inspirerende baas’, ‘positieve, eerlijk en oprechte collega’, ‘zorgt voor een prettige werksfeer’.

 

40. Dick van der Lecq, Etcetera (26)

Roert zich als columnist. Effie-recidivist. Antoine Houtsma van Joe Public noemt hem het gezicht van Etcetera en: ‘Hij heeft de leukste pen van alle niet-copywriters’. Mary Hoogerbrugge van De Positioneerders roemt zijn positieve energie en succes met Etcetera, en zijn belangrijke rol bij de Effies.

 

41. Rein Hannah Bojahr, Dawn, RA*W (-)

Nieuw talent is onmisbaar in deze lijst, stelt Gerben van der Zwaard van Selmore. Oprichter, drijvende kracht en stralend gezicht van RA*W University. Daarnaast steun en toeverlaat van RA*W. Het schoolvoorbeeld van aanstormend jong talent: via TBWA, Natwerk, Unilever, Rituals, Heineken naar Dawn. Ultieme spokesperson voor jong talent in de reclame.

 

42. René Hofma, Result Recruitment (-)

‘Omdat hij de motor is achter waarschijnlijk minimaal 20 procent van de mensen op deze lijst - waaronder mijzelf’, verklapt Slaven Mandic van Wayne Parker Kent. Steunt veel nieuwe initiatieven en ondernemingen. Echt onmisbaar, zegt een vakgenoot. ‘First the man than the plan: René handelt al jaren naar dat motto en verdient dus een hoge plaats.’

 

43. Lernert & Sander (-)

Ultiem mooi, beter dan dit kan bijna niet, vindt Frank de Ruwe van Natwerk. Omdat ze op gevaar van saaiheid goed simpel werk maken, analyseert Ewoudt Boonstra (Mr. Boonstra).

 

44. Rik Ledder, TBWA (-)

‘Gedreven dataman met blik op de toekomst’, wordt hij genoemd. Inspirator, echte leider, vernieuwer, geweldig in verandermanagement. In staat mensen het maximale uit zichzelf te laten halen. ‘Hij durft tegen de specialisatiestroom in te zwemmen en snapt als geen ander dat het bouwen van merken, creëren van conversie en loyaal houden van klanten hand in hand moeten gaan.’ De opvolger van Simon Neefjes wordt hij genoemd.

 

45. Rens Plandsoen, RLVNT (29)

Jenny Elissen van New Genes vindt haar verfrissend. ‘Durft na te denken over nieuwe onconventionele routes.’ Heeft lef om een nieuw bureau op te zetten in een conservatieve markt, zegt een vakgenoot.

 

46. Ralph Wisbrun, J. Walter Thompson Amsterdam (55)

‘Al jaren een prominent vertegenwoordiger van ons vak, dat hij bovendien nieuwe professionele impulsen geeft’, looft Rob Benjamens. ‘Succesvol zijn JWT vernieuwd, terwijl andere netwerkbureaus verschrompelen’, zegt Jan Rijkenberg van BSUR.

 

47. Marco Baay, Kaiser Sound Studios (95)

‘Vakman pur sang’, noemt iemand hem. ‘Al jaren het boegbeeld voor goed geluid in de Amsterdamse reclame.’ Kortom, een ‘legend’ en een icoon.

 

48. Robin Pas, Energize (-)

Heeft Energize naar hoger niveau getild, zegt een vakgenoot. Mooi verleden als allround hybride creatief vakman, veel prijswinnend werk. Topper. Snelle denker, die moeiteloos schakelt tussen thema en activatie.

 

49. Heleen van Oord, DQ&A (94)

Haar DQ&A fuseerde in november met het Zuid-Afrikaanse zoekmachinemarketingbureau incuBeta. ‘Eigentijdse onderneemster die de WPP’s van deze wereld het nakijken geeft met haar internationale fusie’, bewierookt Rens Plandsoen. Zette in juli samen met Johan van Mill en Stefan Bary Peak Capital III op.

 

50. Map van Arem, XXS (-)

Bureau haalt nieuwe accounts (Hema, Schweppes, Decathlon) binnen alsof het forellen zijn in Forellenvijver De Kamphoeve. Tom de Bruyne van SUE Amsterdam noemt haar een beetje een nobele onbekende, maar is het stille brein achter het succes van XXS en met het winnen van de Hema-pitch tegen zichzelf hebben ze een prestatie van formaat geleverd. ‘Stille kracht die XXS al jaren als onafhankelijk bureau succesvol maakt’, vindt ook SUE-collega Astrid Groenewegen.

 

51. Nico Rijkhoff, Ziggo (-)

Heeft Ziggo neergezet als nieuw merk (na , Multikabel, Casema), en is sterker gebleken dan het merk UPC. Pakken nu door met Ziggo Sport om marktaandeel terug te winnen van glasvezelaanbieders, looft een vakgenoot.

 

52. Jort Schutte, Google Zoo (-)

‘Maakt het onmogelijke mogelijk samen met adverteerders én agencies’, aldus Boris Nihom van Achtung! Harald Dunnink van Momkai: ‘Ging van de machinekamer van Achtung! regelrecht de machine zelf in, als creatief voor ons allen.’

 

53. Diederik Ubels, MobPro (-)

Innovatief en expert in mobiel adverteren. Inspireert Nederlandse adverteerders én medewerkers dagelijks, op evenementen, in kennissessies, online, in teammeetings. Ook als voorzitter Taskforce Mobile van IAB Nederland tilt hij de markt naar een hoger niveau. Wordt in vak lof toegezongen als inspirerend en kritisch.

 

54. Diederick Koopal, regisseur (-)

‘Ondanks zijn officiële vertrek uit de reclamewereld nog altijd dominant aanwezig in deze wereld’, ziet Bart de Vries van JCDecaux Nederland. Klopt: schreef met Rolo/Olifant Ster Gouden Loeki Aller Tijden op zijn naam. Laat film na film zien dat reclamemakers meer kunnen maken dan 30-secondenfilms, zegt Patrick Roubroeks van Xsaga.

 

55. Karen de Loos, KIK Communicatie (-)

‘De meest onmisbare verbinding tussen klant en bureau’, stelt Piet Hein Smit van XXS. ‘Geëngageerde dame die een frisse blik heeft op het vak’, zegt een vakgenoot. ‘Weet verschillende werelden met elkaar te verbinden.’

 

56. Inge Ligthart, Dawn (-)

‘Zit al lang in het vak, kent de traditionele reclame maar staat open voor de nieuwe’, omschrijft Reinier Steures van Natwerk. ‘En weet dat ook nog eens heel goed in een bureau te verwerken. Daarnaast ook nog eens heel erg leuk en fijn mens.’

 

57. Marc Leurs, TBWA (72)

‘Is als strateeg bij TBWA\Neboko breed, scherp, behept met een goed oog voor wat hoofd- en bijzaak is’, aldus Otto van der Harst van Aegon.

 

58. Robert Volten, TBWA\Neboko (-)

Rising star als accountman, looft een vakgenoot. Voorvechter van talentontwikkeling. Medeoprichter RA*W, en als VEA-bestuurslid aanjager van RA*W University Collegetour en de Review Roulette.

 

59. Diederik Breijer, IPG Mediabrands (96)

‘Een van de weinigen die echt verandering doorvoert, pionier’, aldus een vakgenoot. ‘Game changer, overduidelijk mening, scherp, durft zijn nek uit te steken. Slimme vent met duidelijke mening. Heeft Mediabrands-labels en -mensen bij elkaar gebracht.

 

60. Reinier Steures, Natwerk, RA*W (-)

‘Ongekend veel positieve energie’, vat collega Frank de Ruwe samen.

 

61. Boris Nihom, Achtung! (-)

‘Snapt thema, merken én innovatie en weet de drie optimaal te combineren’, vindt Gerben van der Zwaard van Selmore. Zijn collega Dick Buschman noemt hem het gezicht van de nieuwe generatie: ‘Weet moeiteloos ideeën, industrieën en disciplines te verbinden’.

 

62. Bert Habets, RTL (13)

‘Durft strategisch te denken en is continu bezig om RTL op voorsprong te houden ondanks de power van Sanoma en SBS’, zegt René Zeedijk van MediaScience.

Sandra Soskic prijst hoe hij zijn bedrijf ‘zeer succesvol’ blijft ontwikkelen op basis van de nieuwe grote trends.

 

63. John de Mol, Talpa (15)

Nog steeds een fenomeen, stelt Ruud de Langen van Mindshare. ‘Wint in 2015 voor de 2e keer de echte Amerikaanse Emmy. Ongekende prestatie met wereldwijd aanzien. Verkoopt binnenkort tv formats aan Amazon maar laat ook in eigen land zijn voetdruk achter in geslaagde gesponsorde programma’s als Hoeveel ben je waard (ING), Waarom Wachten (Dela) en Dance Dance Dance (KPN).’

Vertaalt als geen ander de vox populi zo goed en exporteert die in mediaformats, aldus René Repko van Rituals. ‘En hij heeft SBS weer uit het moeras getrokken.’

 

64. Daan Roosegaarde, Studio Roosegaarde (12)

‘Inspireert als buitenstaander een hele beroepsgroep’, vindt Jack de Graaff van Mensch. Goed in disruptief denken en dat zo formuleren dat we het leuk vinden, stelt René Repko. In november verkozen tot Kunstenaar van het jaar 2016.

 

65. Willem Sijthoff, Sijthoff Media Groep (58)

Gaat met aankoop Diamantbeurs in Amsterdam bruisend epicentrum van de creatieve industrie opzetten. Ondernemend uitgever. Online veilinghuis Catawiki, waarin hij investeert, won in december 2015 als Europa’s snelst groeiende bedrijf de Deloitte Fast 500.

 

66. Kyra Roest, Dare to Difr, IAA (83)

Powervrouw, zegt een vakgenoot. Natuurlijke netwerker die overal kansen ziet en verbindingen legt, en een ander spreekt van ‘ritselaar met inhoud’. Genot om mee te werken, zegt iemand. ‘Weet brede strategische marcomvisie te vertalen naar het digitale domein.’ Zet IAA weer op de kaart, zeer goede presentatie in Cannes met Made in Amsterdam.

 

67. Neelie Kroes, ambassadeur StartUp Delta (-)

‘Vecht voor ondernemerschap, start-ups en innovatie, eert een vakgenoot de oud-Eurocommissaris voor de digitale agenda. ‘Alles wat ons vak groot maakt.’

 

68. Sander Volten, Kingsday (-)

Bloeiend bureau uit de grond gestampt in vier jaar tijd, zegt iemand. ‘Business leader en boegbeeld van stiekem het gaafste en innovatiefste reclamebureau van Nederland.’ Wordt door meerdere vakgenoten de ‘beste accountman’ van Nederland genoemd.

 

69. Jenny Elissen, NewGenes (-)

‘Meegebouwd aan hele mooie ondernemingen zoals dBOD, BrandDoctors en RLVNT, zegt RLVNT-baas Rens Plandsoen. ‘Ze zorgt met haar PerfectWorld Principle voor vernieuwing.’

 

70. Lucy van der Helm, SIRE, DDMA (93)

‘Heeft het instituut SIRE nieuw elan gegeven’, zegt Marc Oosterhout van N=5. ‘Lucy combineert hartelijkheid en warmte met zakelijkheid en professionaliteit. Dat is precies wat SIRE, een van de belangrijkste visitekaartjes van de creatieve industrie, nodig had.’

 

71. Marlene Wickel, Jean Mineur Mediavision (92)

De moeder van ons vak, wordt ze genoemd. ‘Weet alles, is sociaal en nog altijd zeer bevlogen’, zegt een vakgenoot.

 

72. Erik Kessels, KesselsKramer (40)

Richard van der Laken afficheert hem als een rusteloze, zoekende ziel met ongehoorde dadendrang. En dat al jaren. Roel Welsing van Triodos Bank noemt hem inspirerend. ‘Komt steeds met vernieuwende inzichten, homo universalis.’

 

73. Koert van Mensvoort, Next Nature (-)

‘Ontwerper/filosoof die met Next Nature Network een nieuwe benadering van het begrip natuur voorstaat’, licht Dagan Cohen toe. ‘Met zijn speculatieve designconcepten als de Nano Supermarkt en het bekroonde Kweekvlees Kookboek geeft hij een prikkelend toekomstbeeld waarbij technologie niet langer een bedreiging vormt voor de natuur maar deze juist vooruit helpt.’ Begon nieuwe natuurbeweging als alternatief voor Greenpeace, Wereld Natuurfonds en andere traditionele natuurbewegingen.

 

74. Frank Houben, KLM (48)

Vernieuwer, slim, wordt hij genoemd. Speciaal oog voor design om merk te laden. Niet zomaar juryvoorzitter Dutch Design Awards (Dutch Design Week Eindhoven).

 

75. Margot Bouwman, J. Walter Thompson Amsterdam (-)

Marc Oosterhout van N=5 noemt haar een van de meest onderschatte vrouwen in het vak. ‘Een topstrateeg. Natuurlijk heeft ze pech gehad met haar bureau Doom & Dickson dat helaas niet meer bestaat.

Margot knoopt wetenschap en praktijk gedurfd aan elkaar getuige haar laatste boek. Dat kan de creatieve industrie goed gebruiken.’

 

76. Slaven Mandic, Wayne Parker Kent (-)

‘Een mediabedrijf zonder legacy kan wel degelijk hard groeien’, hemelt David Barens van Ondertussen.nl de uitgever op.

 

77. Frank Weijers, Unilever (32)

‘Allround marketeer die merken in Nederland groot heeft gemaakt’, zegt Aad Kuijper. ‘Grootste adverteerder van Nederland en omdat hij ondanks zijn ziekte met nog net zoveel passie voor zijn merken doorgaat’, prijst Aleks Fiege zijn collega.

 

78. Alex Stil, Mindshare (67)

Geroemd als de echte voorloper op het gebied van digital.

 

79. Jordi Romkema, Superhero Cheesecake (-)

Wesley ter haar van MediaMonks vindt het mooi om te zien hoe hij (en Niels van Esch) hun bureau hebben opgebouwd tot kwalitatief hoogwaardig productiebedrijf met internationale klanten. ‘Dat is niet makkelijk, weet ik uit ervaring.’

 

80. Jacques Vereecken, TheBoardRoom (38)

Voorheen Caviar, gaat met zijn productiebedrijf samenwerken met Made.For.Digital van nieuwebinnenkomer Jelle Kolleman.

 

81. Yvette Belt, KPN (-)

‘Goed werk maak je samen, Yvette is daar hét voorbeeld van’, zegt nummer 82:

 

82. Ole Christern, N=5 (97)

‘De man behind N=5, rustig en innemend, zo zouden er meer moeten zijn’, wenst Frieda Ulsamer de Waard van Kokoro.

 

83. René Repko, Rituals (36)

Na succesvolle metamorfose Sligro heeft hij gestalte gegeven aan sterke doorgroei Rituals, looft Ernst-Jan Smids van Jump!/FHV BBDO de oud-Hema-man. ‘Blijft op zoek naar innovatieve manieren van marketing en communicatie’, zegt iemand.

 

84. Yvonne Prins, UM (-)

Stapte in maart 2015 over van 3MO naar UM. Wordt geprezen als merkenbouwer (onder meer bij KPN/Hi). Bovendien geweldig mens en inspirator’, zegt een vakgenoot. En heel aardig.

‘Heeft echte aandacht voor merk en mensen om deze verder te brengen’, zegt Frieda Ulsamer de Waard van Kokoro.

 

85. Bart Kuppens, Unilever (-)

‘Zeer gedreven en zeer nauwgezet, en is in staat om grote portfolio aan merken van Unilever nog verder uit te bouwen’, roemt Aad Kuijper zijn opdrachtgever.

 

86. Kim Kleine Staarman, V&D (-)

Na haar succesvolle werk aan La Place is zij nu ook marketingdirecteur van V&D, aldus Ernst-Jan Smids van Jump!/FHV BBDO.

 

87. Barbera Wolfensberger, TMG (2)

Weg bij FHV BBDO en sinds 1 november Chief Marketing Officer van TMG. ‘Powervrouw. Nieuwe positie bij TMG, dus moet zich daar bewijzen’, zegt een vakgenoot.

 

88. Robert Nakata, 72andSunny (-)

‘Na creatieve hoogtepunten bij Dumbar en wereldfaam bij Wieden+Kennedy weet hij weer de boel wakker te schudden’, aldus Jeroen van Erp van Fabrique. Opereert altijd nét onder de radar maar met niet te onderschatten impact. ‘En bovendien een fantastische ontwerper.’

 

89. Alwine de Jong, Being There (-)

‘Drijvende kracht achter veel bureaus en overal waar zij verschijnt, doet een unieke mix van humor en intelligentie zijn intrede’, zegt een vakgenoot. Voorbeeld voor alle copywriters, vrouwen én hybride creatief-zakelijk denkers.

 

90. Jacqueline Smit, TMG (14)

Hard gevallen vrouw in deze HotHonderd. Weg bij Radio 538.

‘Durft deuren te openen en vernieuwingen aan te brengen zonder angst voor de bestaande orde’, prijst Rens Plandsoen. Wordt alom geprezen om haar lef en vernieuwingsdrang.

 

91. Antoine Houtsma, Joe Public (-)

Onmiskenbare humor en geweldige creativiteit, zeggen vakgenoten. Goed vakman samen met Bart Oostindie, die verandering in het vak teweeg brachten met take-away advertising.

 

92. Maarten Bakker, BVH (-)

Wordt icoon genoemd. ‘Maarten verdient na jaren fantastisch creatief werk deze vermelding’, zegt een vakgenoot. ‘Raar dat hij er eerder nog niet tussen stond.’ Koppelt al jaren topcreativiteit aan een eigenzinnige, ongezouten en altijd perfect geformuleerde mening over het vak. Weet met Amnesty-reclame opschudding te veroorzaken.

 

93. Jelle Kolleman, Made.For.Digital (-)

Staat aan de top van de Nederlandse internetindustrie sinds 1995 en nu aan het roer van Nederlands grootste contentproductiebureau M.F.D., looft Victor Knaap. Loopt bij elke trend voorop, roemt een vakgenoot.

 

94. Johan van der Zanden, ING (-)

Onderscheidende campagne neergezet, zegt een vakgenoot. En belangrijker: zette interne organisatie ING op zijn kop door de traditionele harkstructuur te veranderen in tribes en squads.

 

95. Sandrine Huijgen, Cloudfactory (85)

Na 7 jaar Global Communication Manager Heineken nu creatief partner bij Cloudfactory. ‘Een voorbeeld hoe jezelf te re-inventen met succes als gevolg’, zegt Saskia Kok van Bonkers.

 

96. Harald Dunnink, Momkai (82)

Bepaalt mede digitaal topdesign uit Nederland, aldus Bert Hagendoorn. Man van kleinste details. ‘Hij is de digitale voorzetting van totaaldesign die we kennen van Hollandse meesters als Berlage, Dudok en Crouwel.’ Ook mede-eigenaar van De Correspondent.

 

97. Robin Meekel, Red Urban (-)

‘Creative pur sang’, zegt een vakgenoot. Creativiteit en ondernemerschap is een essentiële mix voor de creatief van nu, en hij heeft die voorwaartse kracht.

 

98. Thecla Schaeffer, G-Star (-)

Prikkelend. Inspirerend zowel binnen eigen club als in vak, zegt een vakgenoot.

 

99. Greo Belgers, Triodos Bank (28)

Maakte in september fraaie overstap van Dawn naar klant Triodos Bank, als director marketing international. Vakbreed geprezen als strateeg en origineel denker.

 

100. Edward Stolze, Being There (41)

‘Beste creatieve strateeg van Nederland’, zegt iemand. ‘Deze man is voor activatie in Nederland wat de rechtermuisklik is voor Windows’, zegt Wilbert Leering van N=5.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie