Grey-washing: duurzaamheid niet relevant maken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In veel bijeenkomsten over duurzaamheid valt al snel de term ''. Daar bedoelt men mee dat bedrijven hun producten of hun productieprocessen 'groener' communiceren dan ze in feite zijn. Moet inderdaad niet. Maar wat óók niet moet is: 'greywashing'.

Veel bedrijven zijn bezig met MVO zonder dat ze dat relevant maken naar ook hun klanten. Ik noem dat greywashing: iets dat groen is voor je klanten wegstoppen ergens diep in de corporate website.

Greywashing komt veel voor. En dat heeft een reden. De mainstream consument heeft helemaal geen interesse in duurzaamheid. Marketeers denken dan, redenerend vanuit de klant, dat ze het daarom het er maar niet over moeten hebben. Op het eerste gezicht lijkt dat verstandig. Immers, producten moet je verkopen op basis van bestaande behoeften, en niet op push-verhalen waar je klanten niet op zitten te wachten.

Echter ook bij niet-duurzame consumenten kun je voorkeur creëren voor duurzame producten. 'Duurzaamheid' is dan geen verkoopargument op zichzelf, maar 'ondersteunend bewijs' voor een ander argument waar de mainstream consument wèl gevoelig voor is. Uit onder niet-duurzame consumenten (uitgevoerd in opdracht van ) blijkt dat 'duurzaamheid' bijvoorbeeld succesvol kan worden aangevoerd als een bewijs voor productkwaliteit, of als bewijs voor innovativiteit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie